
解説:仲辻 真帆 (2371文字)
更新日:2018年4月24日
解説:仲辻 真帆 (2371文字)
武満徹は、国際的に名前が知られる日本人作曲家の一人である。
1930(昭和5)年10月8日、東京で生まれたが、生後間もなく父の勤務地であった中国(大連)に移り住む。1937年、単身帰国。同年入学した小学校で、音楽教師からピアノの手ほどきを受けた。中学生となった武満は、勤労動員に駆り出される。そして埼玉の陸軍食料基地で従事していた1945年に、音楽との決定的な出会いを果たす。若い士官が持ち込んだ手回し蓄音機から流れたシャンソン《パルレ・モア・ダムール》に衝撃を受けた。
音楽の道に進むと決めたものの、太平洋戦争が終わって間もない頃、若年の武満にピアノを購入する経済力はなかった。当時の武満は、 ボー ル紙に鍵盤をかいた紙ピアノを使って音の鳴り響きを想像していた。1946年の暮れからは、 米軍キャンプに職を得て住み込みで働き始め、 ピアノを毎日弾くようになる。
1948年の演奏会で清瀬保二の《ヴァイオリン・ソナタ第1番》を聴き、武満は清瀬に学びたいと望んだ。その後、清瀬を通して早坂文雄と知遇を得た武満は、早坂が手掛ける映画音楽の仕事を手伝うようになる。作曲の技術的な面はほぼ独学で勉強した武満であったが、清瀬や早坂の創作を間近で見ていた。 武満徹が楽壇へ登場したのは1950年。読売ホールで開催された新作曲派協会第7回作品発表会で、ピアノ曲《2つのレント》が演奏された。この作品について、音楽評論家の山根銀二は、「音楽以前である」と酷評したが、湯浅 譲二などは武満に賛辞をおくっている。
1951年、秋山邦晴、鈴木博義、園田高弘らと前衛芸術家グループ「実験工房」を結成。 「実験工房」 という名称は瀧口修造が命名した。 「実験工房」の活動が終わった後も、武満と瀧口は親密な交流を継続させる。1950年代前半、武満は結核を患う。病床にあった1954年には自宅にピアノが運び込まれた。黛敏郎から贈られたピアノであった。自らの死への意識と早坂文雄の追悼のために作曲された《弦楽のためのレクイエム》が1957年に初演される。この作品は、来日中のストラヴィンスキーの称賛を受けた。
1960年代は、赤坂にあった草月アート・センターでの活動機会が増加する。実験的な場として機能し、新しいメディアの活用なども試みられた。武満は草月アート・センターでの演奏会にあたり、図形楽譜による創作を始め、《ピアニストのためのコロナ》などを発表した。 そして1967年に初演された尺八と琵琶とオーケストラのための《ノヴェンバー・ステップス》により、武満は世界的に注目を集めることとなる。ニューヨーク・フィルハーモニック創立125周年を記念して作曲されたこの委嘱曲は、小澤征爾(指揮)、鶴田錦史(琵琶)、横山勝也(尺八)らによってアメリカで初演された。 武満は、国立劇場の委嘱を受けて作曲した雅楽による《秋庭歌一具》(1979年)などの他、映画音楽でも邦楽器を使用している。
初めて武満の名前が明示された映画は、中平康監督の『狂った果実』 (1956年)であった。 石原裕次郎の初主演作で、ジャズやハワイアンを使用した音楽が映画に彩りをそえた。勅使河原宏監督の『砂の女』(1964年)では弦楽器に よるグリッサンドが軋むような響きをきかせ、 小林正樹監督の『怪談』 (1965年)ではミュージック・コンクレートを最大限活用した。黒澤明監督の『乱』 (1985年)で武満は引き算による音づくりを実行し、無音、静寂を際立たせた。
武満の作品のなかには、美術とのかかわりが濃密に聴かれる曲もある。O. ルドンの絵画に触発されてピアノ曲《閉じた眼》 (1~2、1979~ 88年)を作り、P . クレーの絵画から着想を得てオーケストラ曲《マージナリア》(1976年)や ギターのための《すべては薄明のなかで》 (1987 年)を作曲した。M. レイの写真、J. ミロの彫刻などを見ては、視覚体験を醸成させて自身の作品へ昇華させた。
主要作品に、《テクスチュアズ》 (1964年)、《地平線のドーリア》 (1966年)、《カトレーン》 (1975 年)、《遠い呼び声の彼方へ!》(1980年)といったオーケストラ曲の他、 《小さな空》(1962年)、 《死んだ男の残したものは》(1965年)などの歌曲もある。また、ピアノ独奏曲に《遮られない休息》(1~3、1952~59年)や《ピアノ・ディス タンス》 (1961年)、 ピアノ協奏曲に《アーク》 (1 ~2、1963~64年)や《夢の引用》 (1991年)がある。作品からたちのぼる豊潤な響きの重なりは、「タケミツ・トーン」と評される。
また、音楽と言語による思考にも武満の独自性が認められ、多数の文章や作品タイトルにその片鱗が見受けられる。著書に『音、沈黙と測りあえるほどに』 (新潮社、1971年)、『夢と数』 (リブロポート、1987年)、『時間の園丁』(新潮社、1996年)などがあり、これらは2000年に新潮社から刊行された『武満徹著作集』 (全5巻)に 収録されている。 1995年、武満は癌と宣告された。入院生活を送る中、膠原病による間質性肺炎を発症する。1996年2月20日、武満徹はこの世を去った。 病没する1か月前に、次のような文章を記して いる。「この地上の異なる地域を結ぶ海と、そ の千変万化する豊かな表情に、しだいに、こころを奪われるようになった。できれば、鯨のよ うな優雅で頑健な肉体をもち、西も東もない海を泳ぎたい。」武満は晩年、海(SEA)の象徴音名(Es、E、A)3音をモチーフとした作曲に傾注していた。水や夢といった概念をおしひろげながら、音の河にあそぶことこそ、武満にとっての創作であった。
解説 : 須藤 英子
(430 文字)
更新日:2008年4月1日
[開く]
解説 : 須藤 英子 (430 文字)
日本を代表する作曲家。清瀬保二に短期間師事した他は、ほぼ独学で作曲を学ぶ。1951年、秋山邦晴、鈴木博義等と前衛芸術家グループ「実験工房」を結成。57年、来日中のストラヴィンスキーに《弦楽のためのレクイエム》を認められ、一躍楽壇に登場。その後67年には、尺八と琵琶とオーケストラのための《ノヴェンバー・ステップス》により、世界的にも認められた。生涯にわたってコンスタントに創作されたピアノ独奏曲からは、評論家・山根銀二に「音楽以前である」と評された《2つのレント》(50)に始まり、《ピアノ・ディスタンス》(61)以降の実験的創作期、そして《閉じた眼》(79)以降の「タケミツ・トーン」による円熟期、とその作風の変遷を見て取れる。映画音楽や文筆、また音楽祭等の企画の分野でも活躍し、社会的にも大きな影響力を持った。西洋の前衛的な手法を取り入れつつ、「水」「鳥」「庭」といった自然のイメージを内包した独自の音楽は、没後10年を過ぎた今なお、世界的にも評価が高い。
About composer : 仲辻 真帆
(6569 文字)
更新日:2018年4月24日
[開く]
About composer : 仲辻 真帆 (6569 文字)
Tōru Takemitsu is one of the most internationally renowned Japanese composers.
He was born in Tokyo on October 8 in 1930, but shortly thereafter he moved to China where his father was working.
In 1937, he returned to Japan alone and entered elementary school, where he learned the basics of the piano. Takemitsu was mobilized for labor when he was in junior high school.
It was during his military service at an army food base in Saitama prefecture in 1945 that he had a defining encounter with Western music. A young military officer played a gramophone record of the French chanson “Parlez-moi d’amour”, which gave Takemitsu a strong shock.
He decided to make his way to music, but it was not long after the end of the Pacific War and young Takemitsu couldn’t afford to buy a piano. In those days, he imagined the sounds using a paper piano with the keyboard written on cardboard. From the end of 1946, Takemitsu gained employment at an American military base and he became able to play the piano almost every day.
At a concert in 1948, Takemitsu listened to “Violin Sonata No. 1” composed by Yasuji Kiyose and it stirred a desire in Takemitsu to learn from him. After that, Takemitsu was taken under the wings of Fumio Hayasaka through Kiyose and he started to assist with Hayasaka’s work for film music. Takemitsu was essentially self-educated but he observed closely the compositional work of Kiyose and Hayasaka.
It was in 1950 that Takemitsu appeared on the music scene. The piano piece “Futatsu no Lento (Lento in Due Movimenti)” was performed in the seventh recital of ‘Shin Sakkyoku-ha Kyōkai (the New Association of Composers)’ held in Yomiuri Hall. The music critic Ginji Yamane criticized the piece severely, describing it as ‘being before music’, but the composer Jōji Yuasa spoke of the piece in terms of high praise.
In 1951, together with musicians and artists such as Kuniharu Akiyama, Hiroyoshi Suzuki, and Takahiro Sonoda, Takemitsu founded a new group, the ‘Jikken Kōbō (Experimental Workshop)’, which was named by Shūzō Takiguchi. Takemitsu and Takiguchi continued to be on intimate terms after the end of ‘Jikken Kōbō’.
Takemitsu got tuberculosis in the first half of the 1950s. One day when he was sick in bed, a piano was carried into his home in 1954. It was a present from Toshirō Mayuzumi.
“Requiem for strings”, composed with an awareness towards his own death and for mourning the death of Fumio Hayasaka, was first put on stage in 1957. Later this work was applauded by I. Stravinsky when he visited Japan.
The opportunities for activities at the Sōgetsu Art Center in Akasaka increased in the 1960s. The center functioned as a place for experimentation and uses of new media was tried out there. Takemitsu began to adapt the graphic score and composed “Pianist no tame no Corona (Corona for Pianists)” for a recital at Sōgetsu Art Center.
Takemitsu attracted a great deal of attention in the world by his work for shakuhachi, biwa and orchestra, “November steps”. This commissioned work was composed for the 125th anniversary of the New York Philharmonic Orchestra and was given the first public performance by Seiji Ozawa (conductor), Kinshi Tsuruta (biwa player) and Katsuya Yokoyama (shakuhachi player) in the United States of America. Takemitsu also made use of traditional Japanese instruments for “Shūteiga ichigu (In an Autumn Garden)”, which was composed at the request of the National Theater in 1979, and for gagaku music as well as some film music.
The first film which included Takemitsu’s name was “Kurutta Kajitsu (Insane Fruit)” which was directed by Kō Nakahira in 1956. The film stars Yūjirō Ishihara for the first time and the music written by Takemitsu makes use of jazz and Hawaiian music which bring a special excitement to the work. In “Suna no Onna (Woman in Sand)” directed by Hiroshi Teshigahara in 1964, glissandos by the strings sounds like creaks and in “Kaidan (Ghost Story)”, ‘musique concrète’ was fully used. In the director Akira Kurosawa’s “Ran (Rebellion)”, released in 1985, Takemitsu tried to compose with techniques of subtraction and ‘no-sound’ or silence.
Within Takemitsu’s oeuvre, there are also works which have a close relationship to the fine arts. Takemitsu composed the piano piece “Tojita Me (Closed Eyes)” (1-2, 1979-1988) inspired by a picture of O. Rudon’s and wrote the orchestra piece “Marginalia” (1976) and “Subete ha Usuakari no Naka de (All in the dim Light)” (1987) for guitar with an idea from P. Klee. When Takemitsu saw the photography of M. Ray and the sculpture of J. Milo, it aroused his visual experience and inspired his works.
The most important works of Takemitsu include the orchestra music “Textures” (1964), “Chihei-sen no Dōria (The Dorian Horizen)” (1966), “Quatrain” (1975), “Tōi Yobigoe no Kanata he! (Far calls, coming Far!)” (1980), the songs “Chīsana Sora (Small Sky)” (1962), “Shinda Otoko no Nokoshita Mono ha (What the dead Man left)” (1965), the piano solo “Saegirarenai Kyūsoku (Uninterrupted Rest)” (1-3, 1952-59), “Piano Distance” (1961), and the piano concerto “Arc” (1-2, 1963-64), and “Yume no Inyō (Quotation of Dream)” (1991). The rich resonance of sounds that emanate from his works are designated the ‘Takemitsu tone’.
The uniqueness of Takemitsu can be seen in his thoughts on music and use of language, which appears in many sentences and titles of works. “Oto, Chinmoku to hakariaeruhodoni (Sound, confronting the Silence)” (published by Shinchō-sha in 1971), “Yume to Kazu (Dream and Number)” (published by Libroport in 1987), and “Jikan no Entei (Gardener of Time)” (published by Shinchō-sha in 1996) are examples of Takemitsu’s writings which also are included in “Takemitsu Tōru Chosaku-syū (Tōru Takemitsu complete Works)” (in 5 volumes) published by Shinchō-sha in 2000.
Takemitsu was diagnosed with cancer in 1995 and interstitial pneumonia from a collagen disease was discovered during his hospitalization. Tōru Takemitsu passed away on February 20 in 1996. A month before his death, he left a text of prose which reads as follows: “I was gradually captivated by the sea, which connects the different areas of the earth, and its ample forms of expressions which are full of variety. If possible, with the graceful robust body like that of a whale, I want to swim the sea without west or east.” In Takemitsu’s last years, he was absorbed in composing with a three-note motif, which are symbolic of the sea, Es, E, and A. For Takemitsu, as he expanded the concepts of water and dream, composing was indeed a play in the river of sound.
作品(38)
ピアノ協奏曲(管弦楽とピアノ) (1)
管弦楽付き作品 (5)
ピアノ独奏曲 (7)
曲集・小品集 (3)
性格小品 (6)
種々の作品 (8)
室内楽 (3)
性格小品 (4)
室内楽 (3)