close
ホーム > 武満 徹 > ピアニストのためのコロナ

武満 徹 : ピアニストのためのコロナ

Takemitsu, Toru : Corona for pianist(s)

作品概要

楽曲ID:4211
作曲年:1962年 
楽器編成:ピアノ独奏曲 
ジャンル:種々の作品
総演奏時間:22分30秒
著作権:保護期間中

解説 (2)

解説 : 須藤 英子 (500 文字)

更新日:2018年4月24日
[開く]

《ピアニストのためのコロナ》は、1962年に作曲された図形楽譜によるピアノ曲である。ア メリカの前衛作曲家、ジョン・ケージの不確定性音楽が日本にも紹介されたこの時期、武満もその新たな音楽を消化吸収し、実験的な試みを行っていた。前年に作曲され、高い評価を得た 《フルート、リュート、ギターのためのリング》 に続き、この曲は彼にとって2作目の不確定性作品となった。楽譜は、グラフィック・デザイナー、杉浦康平との合作による。

演奏者は、青・赤・黄・灰・白の5色の正方形を組み合わせ、そこに描かれた幾何学図形を音にする。5色にはそれぞれの意義と時間指定があり、「青=響きの練習、可能な限り遅く」、「赤 =イントネーションの練習、2分か4分」、「黄 =アーティキュレーションの練習、可能な限り速く」、「灰=表情の練習、1分か3分か5分」 、 「白=対話の練習、時間制限なし」と記されて いる。色の組み合わせ方は自由であり、開始地点も終止地点も任意である。演奏者は、ピアノの他にチェレスタやチェンバロなどの鍵盤楽器を使っても良い。色の意義と幾何学図形をどの ように解釈し表現するか、演奏者の創造性が求められる。

執筆者: 須藤 英子

About work(s) : 須藤 英子 (1367 文字)

更新日:2018年4月24日
[開く]

“Corona for Pianist(s)” is a piano piece written in graphic score in 1962. The composer Tōru Takemitsu tried to use the new composition technique, ‘music of indeterminacy’, which was devised by American avant-garde composer, John Cage, and

introduced to Japan at this time. Following “Ling for a Flute, a Lute and a Guitar” which was composed in the previous year and got good reviews, “Corona for Pianist(s)” became the second piece in which he used ‘music of indeterminacy’. The score was written in collaboration with graphic designer, Kohei Sugiura.

The performer combines five squares of blue, red, yellow, ash and white, and makes sounds according to the geometric shapes drawn there. The five colors have their own distinct significances and the time lengths as follows; ‘blue = practice for resonance, as late as possible’, ‘red =practice for intonation, 2 or 4 minutes’, ‘yellow = practice for articulation, as fast as possible’, ‘ash = practice for expression, 1 minute, 3 minutes or 5 minutes’, ‘white = practice for dialogue, no time limit’. The performer can combine colors in free ways. They can start and end anywhere. In addition to the piano, the performer may use other keyboard instruments such as the ceresta or the harpsichord. How the colors and the geometric shapes are interpreted depends on the creativity and improvisation of the performer.

執筆者: 須藤 英子
現在視聴できる動画はありません。  

楽譜

楽譜一覧 (0)

現在楽譜は登録されておりません。