
解説:仲辻 真帆 (1162文字)
更新日:2018年4月24日
解説:仲辻 真帆 (1162文字)
フランスで緻密な作曲書法を修得し、完成度の高い作品をのこした作曲家こそ、矢代秋雄で ある。
1929(昭和4)年9月10日、東京にて生まれる。父の幸雄は著名な美術評論家である。母の文は、田中規矩士からピアノの指導を受けた。 矢代秋雄は、5歳の頃よりピアノを学び始めている。8歳より作曲を始め、10歳をむかえた1939年から諸井三郎に師事し、4年後には橋本國彦からも作曲を教わるようになった。
太平洋戦争中の1945年、東京音楽学校(現在の東京藝術大学音楽学部)に入学する。同校では、 新任の池内友次郎や伊福部昭から作曲を学び、 川上きよ、豊増昇、L. クロイツァーからピアノの指導を受けた。1940年代後半にはピアノ曲を次々と作曲し、《ピアノのためのソナチネ》 や《24のプレリュード》 、 《ピアノのためのノクチュルヌ》などを発表。《ピアノ三重奏曲》 を仕上げて1949年に東京音楽学校の本科を卒業し、研究科へ進学する。1950年前後の作品に《ヴィオラとピアノのためのソナタ》 、《交響的作品》 、《ヴァイオリンとピアノのための3つの小品》などがあり、舞台音楽《吉田御殿》も手がけた。
1951年よりフランス政府給費留学生として パリ音楽院に留学し、T. オーバンやO. メシアンから作曲法や管弦楽法を学ぶ。メチエを探究 した留学時代の集大成として作曲した《弦楽四重奏曲》は、H. バローやF. シュミットに認められ、1956年にパレナン弦楽四重奏団により初演、フランス国営放送(RTF)から放送された。
1956年に帰国。《弦楽四重奏曲》が日本で初演され、毎日音楽賞を受賞した。1958年には 代表作品の一つである《交響曲》が日本初演される。1961年、《チェロ協奏曲》により尾高賞、 1968年、《ピアノ協奏曲》により尾高賞および芸術祭奨励賞を受賞。『法隆寺』、『古代の美』 といった記録映画の音楽や、『黒蜥蜴』、『トスカ』 など三島由紀夫による戯曲の音楽、第11回札幌オリンピック委嘱作品《白銀の祭典》などを作曲した他、NHKテレビ『みんなのうた』への制作協力や第30回みえ国体の音楽監督としても活動した。
1974年には東京藝術大学音楽学部の教授に就任し、池辺晋一郎をはじめとする作曲家たちの育成にあたった。1976年4月9日、46歳で急逝。一周忌には遺稿集『オルフェオの死』が深夜叢書社より出版され、翌年には、音楽之友社より全集が刊行された。小林仁との共著に 『バッハ平均律の研究』 (ムジカノーヴァ、1981年) などもある。
矢代秋雄は、演奏家と作曲家の両面を自身の中に内在させ、それらが一体化した音楽的人格を持っていた。作品数は多くないが、端然たる矢代の音楽は、磨き抜かれたエクリチュールに裏打ちされている。
解説 : 須藤 英子
(333 文字)
更新日:2007年7月1日
[開く]
解説 : 須藤 英子 (333 文字)
東京生まれ。父が西洋美術史家という文化的環境のもと、10歳より諸井三郎に、14歳より橋本國彦に作曲に学ぶ。東京音楽学校(現東京芸大)では、同窓の黛敏郎と共に、池内友次郎、伊福部昭に師事。その後51年よりフランス政府給費留学生としてパリ音楽院に留学し、メシアン等に学ぶ。音楽院的な「統一のとれた完璧なスタイルときめの細かい仕上げ」を身につけた後、56年に帰国。記録映画や演劇にも関わる一方、東京芸大にて教鞭をとり、野田暉行、池辺晋一郎、北爪道夫など優秀な作曲家を育てた。76年、40代半ばで急逝。前衛よりも古典的音楽を好み、1曲1曲の完成度を徹底的に高める作曲姿勢は、寡作ながらも長く愛される作品を生み出した。作品に、ピアノ・ソナタ(61)、ピアノ協奏曲(67)など。
About composer : 仲辻 真帆
(3461 文字)
更新日:2018年4月24日
[開く]
About composer : 仲辻 真帆 (3461 文字)
Akio Yashiro acquired elaborate compositional techniques of French music and left behind works of very high quality.
Yashiro was born in Tokyo on September 10 in 1929. His father, Yukio, was noted as a fine art critic and his mother was a pupil of the pianist, Kikuji Tanaka. Akio Yashiro began to study the piano at the age of about 5 and he started to learn composition at the age of 8. He studied under Saburō Moroi from 1939, when he was at the age of 10, and four years later he began being taught composition by Kunihiko Hashimoto.
In 1945, which was in the middle of the Pacific War, Yashiro entered Tokyo Ongaku Gakkō (Tokyo Academy of Music, now the Faculty of Music at Tokyo University of the Arts). He studied composition with Tomojirō Ikenouchi and Akira Ifukube, and the piano with Kiyo Kawakami, Noboru Toyomasu and L. Kreuzer. Yashiro composed piano music one after another in the 1940s and completed “Sonatine for Piano”, “24 Preludes” and “Nocturn for Piano”. He graduated in 1949 and finished “Piano Trio” and subsequently entered the graduate school. Compositions such as “Sonata for Viola and Piano”, “Kōkyō-teki Sakuhin (Symphonic Piece)”, “Violin to Piano no tame no Mittsu no Shōhin (3 small Pieces for Violin and Piano)”, and the stage music “Yoshidagoten (Yoshida palace)” were composed around 1950.
From 1951, he was sent to France by the Japanese government and studied at the Conservatoire in Paris. He learned the way of composition and orchestration from T. Aubin and O. Messiaen. “String Quartet”, composed as a work that compiles the years of studying abroad and testifies to the acquirement of his ‘métier’, was recognized by H. Barraud and F. Schmitt and played on the first public stage by Parrenin Quartet and broadcasted in RTF in 1956.
Yashiro returned to Japan in 1956. “String Quartet” was played in Japan and Yashiro received the Mainichi Music Award. In 1958, one of his most important works, “Symphony” was performed for the first time. Yashiro’s “Cello Concerto” won the Otaka Award in 1961, and “Piano Concerto” received the Otaka Award again in 1968 as well as the Encouragement Prize of an art festival. Yashiro also composed music for documentary films, such as “Hōryūji (Hōryūji Temple)” and “Kodai no Bi (the ancient Beauty)”, music for the stage, such as “Kurotokage (Black Lizard)” and “Tosca”, furthermore, “Hakugin no Saiten (Festival in Silver-white)” which was commissioned for the Sapporo Olympic, and he cooperated with NHK television with the piece “Minna no Uta (Everyone’s Songs)”. Yashiro moreover acted as the music director of the Mie National Athletic Meeting.
Yashiro became professor at the Faculty of Music at Tokyo University of the Arts in 1974 and trained not only Shinichirō Ikebe but also many other composers at the university. On April 6 in 1976, Yashiro passed away when he was only 46 years old. At the first anniversary of his death, the essay collection “Orfeo no Shi (The Death of Orpheus)” was published from Shinya Sōsho-sha, and Yashiro’s complete writings was published by Ongaku No Tomo Sha the following year. Yashiro also coauthored the book, “Bach Heikinritsu no Kenkyū (A Study of equal Temperament of Bach)” (published by Musicanova in 1981), with Jin Kobayashi.
For Yashiro, both the aspects of an instrumental performer and a composer were immanent in his musical character. His works are not many, but his music proper can be seen as substantiated polished ‘ecriture’.
解説 : 杉浦 菜々子
(203 文字)
更新日:2021年7月12日
[開く]
解説 : 杉浦 菜々子 (203 文字)
小学校4年から諸井三郎に作曲を師事。諸井の紹介で14歳より橋本國彦(当時東京音楽学校主任教授)門下となる。その後、東京音楽学校在学中に池内友次郎に、管弦楽法を伊福部昭に師事。1951年から1956年、フランス政府給費留学生としてパリ国立音楽院留学、ナディア・ブーランジェ、ジャック・ドュ・ラ・プレール、オリヴィエ・メシアン他に師事。その後、東京藝術大学作曲科教授、桐朋学園大学講師を務める。1976年急逝。
作品(16)
ピアノ独奏曲 (5)
子供のための作品 (4)
種々の作品 (4)
ピアノ合奏曲 (3)