
解説:須藤 英子 (953文字)
更新日:2018年4月20日
解説:須藤 英子 (953文字)
1914年、北海道釧路に生まれる。アイヌ民族の伝統芸能や、開拓者達が歌う各地の民謡に触れながら育つ。またギターやヴァイオリンを嗜み、13歳頃から作曲を独学で学んだ。
その後、 北海道大学にて林学を専攻する傍ら、 音楽活動を展開。1933年には唯一のピアノ独奏曲《ピアノ組曲》を作曲、また1934年には早坂文雄、三浦敦史らと札幌で「新音楽連盟」 を結成し、ドイツ音楽一辺倒であった楽壇に、 新しい風を巻き起こしていった。
1935年に大学を卒業後、林務官として北海道の林業に従事しながら、作曲を行う。同年、初のオーケストラ作品《日本狂詩曲》がチェレプニン賞第1位入賞。また1938年には、在学中に書いた《ピアノ組曲》がヴェネチア国際現代音楽祭入選し、一躍、世界的注目を浴びた。 その作風は民族主義的色合いの濃いもので、伝統的な日本音楽に根ざした旋律と、力強いオスティナート(一定の音型を繰り返す手法 )を特徴とする。
太平洋戦争中の1941年に発表された《ピアノと管弦楽のための協奏風交響曲》は、科学文明を象徴する現代的作曲手法が加えられ、異例の前衛的な響きを得た。1943年に作曲された《交響譚詩》では、伊福部ならではの北アジア・ ユーラシア的ノスタルジーが歌い上げられ、その後の彼の創作の指標となった。この作品は、 ビクター管弦楽コンテストで第1位入選、収録 レコードに文部大臣賞が授与された。
戦後1946年、伊福部は上京し、東京にて音楽を専業とする。東京音楽学校(現東京藝大)や 東京音楽大学にて教鞭をとり、芥川也寸志、黛敏郎、矢代秋雄、三木稔、石井真木、松村禎三など多くの作曲家を育てた。また映画やバレエ音楽も積極的に手がけ、特に映画音楽の分野では、 『ゴジラ』のテーマをはじめとして『座頭市』 『ビルマの竪琴』など300本以上の映画音楽を残した。
他の作品に《ヴァイオリンと管弦楽のための狂詩曲》(1951)、《タプカーラ交響曲(シンフォ ニア・タプカーラ)》(1954)、《ピアノと管弦楽のためのリトミカ・オスティナータ》 (1961)など、 著作に『音楽入門』、『管絃楽法』などがある。 紫綬褒章、勲三等瑞宝章、日本文化デザイン 大賞、文化功労者顕彰など受賞多数。2006年、 91歳で死去。
About composer : 須藤 英子
(2667 文字)
更新日:2018年4月20日
[開く]
About composer : 須藤 英子 (2667 文字)
Born in Kushiro, Hokkaido in 1914, Akira Ifukube grew up while listening to traditional Ainu folk songs and pioneer’s songs. He also liked to play the guitar and the violin, and from the time he was about 13 years old, he studied composition by himself.
While majoring in forestry at Hokkaido University, Ifukube developed his music activities. In 1933, he composed “Piano Suite”, his only solo piano piece. In 1934, he formed “New Music League” in Sapporo with Fumio Hayasaka, Miura Atsushi and others. They brought a new inspiration to the Japanese music world which was influenced a lot by German music.
After graduating from university in 1935, he composed while working in a forestry office in Hokkaido as a forestry researcher. In the same year, the first orchestra work “Japanese Rhapsody” won the first prize in an international competition for young composers promoted by Alexander Tcherepnin. In 1938, “Piano Suite”, written in his school days, received an honourable mention at the I.C.S.M. festival in Venice, and he gained worldwide attention. His musical style was nationalistic, featuring traditional Japanese melodie and strong ostinato which persistently repeats motif.
In 1941 during the Pacific War, he announced “Symphony Concertante for Piano and Orchestra”, which has an exceptional avant garde sound by using modern composition techniques as a symbol of scientific civilization. In “Ballata Sinfonica” composed in 1943, Ifukube used nostalgic melodies of North Asia and Eurasia which decided his later style. In addition, this work was awarded 1st prize in the Victor Orchestra Contest, and the recording received Award of the Minister of Education.
After the war, in 1946, Ifukube came up to Tokyo, and specialized in music works. He taught at the Tokyo Music School (Currently named, Tokyo National University of Arts) and Tokyo College of Music, and mentored many composers such as Yasushi Akutagawa, Toshirō Mayuzumi, Akio Yashiro, Minoru Miki, Maki Ishii, Teizō Matsumura. He also actively put his hand to music of films and ballets. Especially in the field of film music, he left over 300 pieces of music for films. Some of these films are “Godzilla”, “Zatoichi” and “Burmese Harp”.
There are other works such as “Rhapsody for Violin and Orchestra” (1951), “Sinfonia Tapkaara” (1954), “Ritmica Ostinata for Piano and Orchestra” (1961) etc. He also wrote the books titled “Introduction to Music” and “Method of String Music”. He won several prizes, among them are the Medal with Purple Ribbon, the Third Class Order of the Sacred
Treasure, Japan Cultural Design Grand Prize and Person of Cultural Merit. In 2006, he died at the age of 91.