close
ホーム > 黛 敏郎

黛 敏郎 1929 - 1997 Mayuzumi, Toshiro

title
  • 解説:須藤 英子 (979文字)

  • 更新日:2018年4月23日
  • 1929年、横浜市に生まれる。中学時代より、 独学で作曲を学ぶ。東京音楽学校(現東京藝術大学)にて、橋本國彦池内友次郎伊福部昭に師事。当時より、ストラヴィンスキーを初めと する新古典主義的な作風を学ぶとともに、ジャズやガムランなど非西欧音楽にも親しんだ。

    在学中に書かれたピアノ独奏曲《オール・ ドゥーブル》(1947)には、ジャズの影響が見られる。1948年に作曲された卒業作品《10楽器のためのディベルティメント》 は、卓越した作曲技巧により一躍注目を集め、後にレコード化された。1950年のNHK交響楽団委嘱作品 《シンフォニック・ムード》には、ガムラン音楽の影響が色濃い。またインドやジャワの音楽に触発されて創作された室内楽作品《スフェノグラム(楔形文字) 》(1951)は、国際現代音楽祭に入選。 若くして、国内外にその名を知らしめた。

    1951年に研究科修了後、フランス政府給費 留学生としてパリ音楽院に入学。トニー・オーバンに師事する。しかし西洋音楽の可能性と限界を見極め、1年で退学。帰国後、留学中に接した前衛的手法を取り入れながら、作品を次々と発表する。1953年に日本文化放送の委嘱により作曲した《X・Y・Z》は、日本最初のミュジッ ク・コンクレート作品として注目を集めるとともに、武満徹など同時代の作曲家に大きな影響を与えた。1956年には、諸井誠との共作により電子音楽《7のヴァリエーション》を、翌年には《プリペアド・ピアノと弦楽のための小品》 を発表し、時代の最先端をゆく作曲家として存在感を高めた。

    1953年より、芥川也寸志團伊玖磨と「3人の会」を結成。管弦楽作品を中心に華々しく演奏会を開催し、戦後の作曲界を牽引した。その後、黛は次第に日本の伝統に目を向けるようになり、1958年には梵鐘と声明を取り入れた 《涅槃交響曲》を発表。また、オーケストラ作品《BUGAKU》 (1962)やオペラ《金閣寺》 (1976) など、仏教や伝統音楽に題材をとった作品を次々と創作した。

    映画音楽の作曲や 30余年に渡るテレビ番組『題名のない音楽会』の司会などを通して、 社会的にも人気を博した黛敏郎。1970年以降 は政治的発言も増え、1991年より「日本を守る国民会議」の議長も務めた。紫綬褒章受章。 1997年、68歳で死去。

    執筆者: 須藤 英子
    <続きを表示する>

    About composer : 須藤 英子 (3057 文字)

    更新日:2018年4月23日
    [開く]

    Toshirō Mayuzumi was born in Yokohama in 1929. From the time he was a junior high school student, he studied composition by himself. He studied with Kunihiko Hashimoto, Tomojirō Ikenouchi and Akira Ifukube at Tokyo music school (currently named Tokyo National University of Arts). At the same time, he studied the neoclassical style music of neoclassical composers such as Stravinsky, and also became familiar with non European music such as Jazz and Gamelan.

    The piano solo music “Hors d’oeuvre” (1947), which Mayuzumi wrote as a student of the university, was influenced by jazz. His graduation thesis work “The Divertimento for Ten Instruments”, composed in 1948, attracted a lot of attention through outstanding composition techniques, which was recorded later. The influence of Gamelan music is remarkable in “Symphonic Mood”, commissioned by the NHK Symphony Orchestra in 1950. Also, a chamber music piece “Sphenogram” (1951), inspired

    by Indian and Javanese music, was awarded at an international contemporary music festival. Mayuzumi’s name became known to not only domestic but also overseas audiences at his young age.

    After completing his study at the university in 1951, he entered the Paris Conservatory of Music with scholarship from the French Government, and studied with Tony Aubin. But he dropped out after a year because he felt he fully understood the possibilities and limits of Western music. After returning home, he introduced his works one after another while incorporating the avant-garde technique that he studied in Paris. “X · Y · Z”, commissioned by Japan Culture Broadcasting and composed in 1953, attracted attention as the first work in Japan using the technique of musique concrète, and had a great influence on many composers such as Tōru Takemitsu. In 1956, electronic music “Variations on Numerical Principle of 7”, which was composed in cooperation with Makoto Moroi, was introduced. The following year, “Pieces, for prepared piano and string quartet” were announced. He became recognized as a leading composer of the times .

    From 1953, he formed ‘Sannin no kai (Group of Three)’ with Yasushi Akutagawa and Ikuma Dan. They had several gorgeous orchestral concerts to announce their works, and became the leaders of the Japanese music world in the postwar era. After that, Mayuzumi began to gradually turn his interest to the Japanese traditions, and announced the “Nirvana Symphony for male chorus and orchestra” (1958), which used Buddhist temple bells and the chanting of Buddhist hymns. After that, he created an orchestral work, “BUGAKU” (1962) and the opera “Kinkakuji” (1976) and others which also had traditional Japanese styles in their musical concepts.

    Mayuzumi became a socially popular composer through his music for film and as a host of a TV program, “Untitled Concert” for over 30 years. After 1970, he often spoke out on his political opinions, and also served as chairman of the National Conference to Protect Japan from 1991. He received the Medal with Purple Ribbon. He died at the age of 68 in 1997.

    執筆者: 須藤 英子

    作品(8)

    ピアノ独奏曲 (4)

    曲集・小品集 (1)

    前奏曲 (1)

    12の前奏曲

    作曲年:1945 

    楽譜0

    編曲0

    リダクション/アレンジメント (3)

    《スポーツ行進曲》

    作曲年:1953  総演奏時間:1分30秒 

    解説0

    楽譜0

    編曲0

    《「天地創造」のテーマ》

    作曲年:1966  総演奏時間:3分00秒 

    解説0

    楽譜0

    編曲0

    八橋検校:《ROKUDAN(六段)》

    作曲年:1989  総演奏時間:9分30秒 

    解説0

    楽譜0

    編曲0

    種々の作品 (2)

    ポエジィ

    作曲年:1946 

    動画0

    解説0

    楽譜0

    編曲0

    オードブル

    作曲年:1947  総演奏時間:8分30秒 

    楽譜0

    編曲0

    その他 (1)

    種々の作品 (1)

    無伴奏チェロのための「BUNRAKU」

    総演奏時間:7分20秒 

    解説0

    楽譜0

    編曲0