
解説:平野 貴俊 (576文字)
更新日:2018年4月20日
解説:平野 貴俊 (576文字)
東京出身の作曲家(1907~2001)。子爵であった父・松平頼孝は著名な蝶の収集家。1923 年慶應義塾大学仏文科に入学するが、バッハからストラヴィンスキーまでを横断的に採りあげたアンリ・ジル= マルシェックスのピアノ・リサイタルに接し、作曲家の道を志す。シャルル・ラウトルップにピアノを、ハインリヒ・ヴェルクマイスターと小松耕輔に一時作曲を師事。1930 年、箕作秋吉らとともに新興作曲家連盟設立。1931 年から1934 年にかけてピアノ独奏会を開き、フランスの作曲家の作品を中心に披露。1932 年のアレクサンドル・タンスマンの来日を機に新古典主義に開眼、1934、35 年に来日したアレクサンドル・チェレプニンに高く評価され、国外の音楽界との接点を得た。1946年、清瀬保二らとともに新作曲派協会設立。12音技法に雅楽の要素を組み合わせた《ピアノと管弦楽のための主題と変奏》(1951)で国際現代音楽祭(ISCM)に入選し、その後も《フィギュール・ソノール》(1956)、偶然性を採りいれた《室内オーケストラのための舞楽》(1961)および《二群のオーケストラのための循環する楽章》(1971)などで計15 回入選。1956~60年日本現代音楽協会(JSCM)委員長、1972 年紫綬褒章、1979 年勲四等旭日章受章、1996 年文化功労者。
解説 : 須藤 英子
(440 文字)
更新日:2007年1月1日
[開く]
解説 : 須藤 英子 (440 文字)
徳川家の流れをくむ子爵松平頼孝の長男として東京に生まれる。慶應義塾大学仏文科在学中に、フランス人ピアニスト、ジル=マルシェクスの連続演奏会を聴き、音楽の道を志す。ヴェルクマイスターや小松耕輔に作曲の手ほどきを受けるが、以後ほぼ独学。1930年、清瀬保二や箕作秋吉らと「新興作曲家連盟」を結成。西洋の模倣から脱したオリジナルな創作を目指す。46年には清瀬保二や早坂文雄らと「新作曲派協会」を結成。この頃から、雅楽と12音技法を結びつけた独自の作風を確立していく。52年、《ピアノと管弦楽のための「越天楽」による主題と変奏》が国際コンクールに入賞。その名が国際的に知られるようになる。西洋の最先端の動きに反応しつつ、日本的なものと西洋的なものとを結合させてきた創作の在り方は、日本の現代音楽界の存在を世界に知らせる重要な役割を担ってきたと言えよう。上野学園大学教授、日本現代音楽協会委員長を歴任後、94歳で病没。紫綬褒章、勲四等旭日小綬賞受賞。文化功労者。長男の頼暁氏も作曲家である。
About composer : 平野 貴俊
(1841 文字)
更新日:2018年4月20日
[開く]
About composer : 平野 貴俊 (1841 文字)
Japanese composer born in Tokyo (1907-2001). His father, Yorinari Matsudaira, was a viscount and a famous butterfly collector. In 1923, Matsudaira entered Keio University and majored in French literature, but he decided to be a composer when he went to a piano recital by Henri Gil-Marchex, in which various pieces including those of J. S. Bach and Stravinsky were performed. He studied piano under Charles Lautrup and composition with Heinrich Werckmeister and Kosuke Komatsu. In 1930, he participated in the establishment of the Shinkō Sakkyokuka Renmei (Association for Innovative Composers) with Shūkichi Mitsukuri. Between 1931 and 1934, he organized piano recitals where he played number of works by French composers. He had opportunities to get acquaintance with foreign musicians when Alexandre Tansman introduced neoclassicism to him in 1932, and Alexandre Tcherepnin, who stayed in Japan in 1934 and 1935, praised his works. In 1946, he established the Shin Sakkyokuha Kyōkai (New Composers’ Association) with Yasuji Kiyose. His international reputation as a leading figure in Japanese musical world was confirmed through winning a prize at the ISCM (International Society for Contemporary Music) with Tema e variazioni per pianoforte e orchestra (1951), in which elements of gagaku and twelve-tone technique are combined. He won 15 prizes in total at the ISCM: Figures sonores per orchestra (1965), Bugaku per orchestra da camera (1961), Mouvements circulatoires per orchestra in due sezioni (1971), in the latter two of which are featured aleatoric aspects, etc. Chairman of the JSCM (Japan Society for Contemporary Music, Japanese section of the ISCM) from 1956 to 1960, he received the Medal with Purple Ribbon (1972), the Order of the Rising Sun, Gold Rays with Rosette (1979), and he became
a Person of Cultural Merit (1996).
作品(34)
ピアノ協奏曲(管弦楽とピアノ) (2)
管弦楽付き作品 (5)
ピアノ独奏曲 (9)
種々の作品 (8)