close
ホーム > 松平 頼則 > ソナチネ

松平 頼則 : ソナチネ

Matsudaira, Yoritsune : Sonatine

作品概要

楽曲ID:773
作曲年:1948年 
楽器編成:ピアノ独奏曲 
ジャンル:ソナチネ
著作権:保護期間中

解説 (2)

解説 : 平野 貴俊 (494 文字)

更新日:2018年4月20日
[開く]

松平自身が「新古典主義時代」とよぶ1947年に作曲され、翌年田中立江によって初演された。《ピアノ・ソナタ》(1949)に先立つ形で、松平がフランスのピアノ音楽の語法によく親しんでいたことを証する小品である。この作品を放送で聴いた清瀬保二は「全く大家の風格とフランス的なのに一驚した」と述べている。松平によれば、第1 楽章は第1 主題、第2 主題ともギリシア旋法にもとづく。第2 主題の旋律における跳躍を含む装飾音や、推移部におけるシンコペーションに瀟洒な味がある。メヌエットにあたる第2 楽章では、雅楽の夜多良(やたら)拍子(2/4 + 3/4)が用いられ、和音の多用にもかかわらず軽やかに響く。一種のトッカータである第3 楽章では、嬰へ長調の調号をもつ右手と調号の付かない左手が組み合わされ、松平によれば第1 主題は呂旋法、第2 主題は律旋法で書かれている。『全音ピアノピース437』として1973 年に刊行された後、同社刊の『松平頼則 ピアノ曲集』(1991)に収録された。ピアノピースと曲集のヴァージョンの間にほとんど差異はないが、第2、3 楽章の末尾の処理がわずかに異なっている。

執筆者: 平野 貴俊

About work(s) : 平野 貴俊 (1138 文字)

更新日:2018年4月20日
[開く]

Sonatine pour piano, composed in 1947 during ‘the period of neoclassicism’ Matsudaira called himself, and premiered the next year by Tatsue Tanaka, proves that Matsudaira was deeply familiar with French piano music. Yasuji Kiyose, who listened to this piece on the radio, said that he was ‘surprised at Matsudaira’s maturity and familiarity with French music.’ According to the composer, the two themes in the first movement are based on ancient Greek modes. The leaping grace notes in the second theme and the syncopation in the transition sound particularly elegant. The second movement, a menuetto, is based on the Yatara Byōshi (2/4 + 3/4), a rhythm characteristic of gagaku, which makes the texture thin despite the frequent use of chords. In the final movement, a sort of toccata, the right hand’s part written in F sharp major is combined with that of the left hand without key signatures. As Matsudaira says, the first theme is written in the ryo mode and the second in the ritsu mode. Sonatine was first published as the Zen-On Piano Pieces 437, then included in his OEuvres pour piano, published by Zen-On Music Company in 1991.

執筆者: 平野 貴俊
現在視聴できる動画はありません。  

楽譜

楽譜一覧 (0)

現在楽譜は登録されておりません。