
解説:平野 貴俊 (574文字)
更新日:2018年4月24日
解説:平野 貴俊 (574文字)
作曲家、生物物理学者 (1931~2023)。松平頼則 (1907~2001)の一人息子として東京に生まれる。14 歳のころ「科学と、情念のみに依存しない作曲の可能性」に関心をもち、東京都立大学理学部生物学科に進学。1956年、下山一二三ら頼則の弟子とともに「グループ20.5」を結成。 1958年から立教大学理学部で教え、1965年に東京都立大学で理学博士号取得、立教大学教授を1996年まで務めた。総音列主義を試みた後、1961~62年の一柳慧の帰国およびジョン・ケージの来日を経て不確定性に関心を寄せ、電子音楽《トランジェント ’64》(1964)を発表。1960 年代後半、アメリカでロバート・ラウシェンバーグの「コンバイン・ペインティング」に接し、引用を実践。《アークのためのコヘレンシー》(1976)以降、総音程音列を反復的に用いる「新しい旋法性」を採りいれ、《オーケストラのための「尖度 I」》(1982)では新しい旋法性にもとづく「ピッチ・インターヴァル技法」を初め て厳格な仕方で導入した。1980年、《マリンバ とオーケストラのための「オシレーション」》 (1977)で第28回尾高賞受賞。1998年、紫綬褒章受章。日本現代音楽協会(JSCM)委員長(1998~2002)、国際現代音楽協会(ISCM)名誉会員 (2008)。
About composer : 平野 貴俊
(1634 文字)
更新日:2018年4月24日
[開く]
About composer : 平野 貴俊 (1634 文字)
Japanese composer and biophysicist (1931-2023). Only son of Yoritsune Matsudaira, he was born in Tokyo. When he was 14 years old, he became interested in ‘science and the possibility of composing music without depending only on emotions’. After entering the Department of Biology of the Tokyo Metropolitan University, in 1956 he formed ‘Group 20.5’, a composers’ association consisting of disciples of Yoritsune Matsudaira. Teaching biophysics at Rikkyo University since 1958 and obtaining his PhD in science in 1965 at the Tokyo Metropolitan University, he was a professor at Rikkyo University until 1996. In his first musical works, he experimented with total serialism. It was when Toshi Ichiyanagi returned to Japan in 1961 and John Cage visited Japan the next year that he came to be interested in indeterminacy, which was treated in Transient ’64 for electronic sounds (1964). In the latter half of the 1960s, when he was staying in America, he decided to use citations, inspired by the ‘combine painting’ of Robert Rauschenberg. Since Coherency for ARK (1976), he used the ‘new modality’, in which all-interval twelve-tone rows appear repetitively. Then, Kurtosis I (1982) became the first work where he rigorously applied the ‘pitch interval technique’, which is an extended version of the new modality. In 1980, Oscillation (1977) was awarded the 28th Otaka Prize. He received the Medal with Purple Ribbon in 1988, and became chairman of the JSCM (Japan Society for Contemporary Music, Japanese section of the ISCM) from 1998 to 2002 and an honorary member of the ISCM (International Society for Contemporary Music) in 2008.
作品(36)
ピアノ独奏曲 (4)
★ 種々の作品 ★ (27)