作品概要
作曲年:1970年
楽器編成:ピアノ独奏曲
ジャンル:種々の作品
解説 (2)
解説 : 平野 貴俊
(511 文字)
更新日:2018年4月24日
[開く]
解説 : 平野 貴俊 (511 文字)
NHKの委嘱による《ピアノのための形相》 (1959、後に破棄)、「ケージ・ショック」の産物である《インストラクション》(1961)を経て、 松平は約9年におよぶ空白期間の後《アルロトロピー》(1970)を作曲した。終盤で突如として引用されるショパンの「雨だれ」が、その 異質性ゆえに大きな効果をあげており、松平作品における引用の代表的な例の一つとされる。 この引用が示唆するように、本作品は連打(タ イトルは「同質異型」の意)を核とし、8つの部分からなる。冒頭に連打が提示され、しばらくクラスターと連打が組み合わされた後、「タ」や「パ」といった声とともにやや点描的な連打が現れる。叫び声を伴うクラスターの暴力的な連打、「シュ」という無声音とpppによる連打の組み合わせ、それまでに登場した要素の総合的な提示を経て、「雨だれ」に至る。最後はピアノのなかに向かって拍手を行う。高橋アキによる録音では、末尾の拍手の部分が収録されていないが、松平によればこれはロジャー・レイノルズの助言を受けたものという。1970年12月 1日、献呈された高橋アキによって東京文化会 館小ホールで初演された。出版はスヴィーニ・ ゼルボーニ社。
About work(s) : 平野 貴俊
(1307 文字)
更新日:2018年4月24日
[開く]
About work(s) : 平野 貴俊 (1307 文字)
Allotropy (1970) is the third piece for piano by Yori-Aki Matsudaira after Instruction (1961), inspired by the so-called John Cage Shock, and Figures for piano (1959, withdrawn), commissioned by NHK. Chopin’s ‘Raindrop’ (Prelude op. 28, no. 15), cited suddenly at the end of the piece, sounds so peculiar that it is seen as one of the most prominent examples of citation in the works of Matsudaira. As this implies, repetitive sounds are a salient feature of this work (‘allotropy’ means different structural modifications of an element). The piece consists of eight sections: the first presents series of repetitive sounds, the second combinations of repetition and clusters, etc. Then, repetitions in a pointillistic style are combined with the pianist’s voice such as ‘ta’ and ‘pa’, followed by violent repetitions of clusters with scream, quiet and pointillistic repetitions, the recapitulation of all the elements presented before, and finally the ‘Raindrop’. In the coda, the pianist claps his hands near the strings of the piano. This coda was cut in the recording by the dedicatee Aki Takahashi, which was an advice of Roger Reynolds, as Matsudaira says. Allotropy was premiered by Aki Takahashi on 1 December 1970 at the small hall of Tokyo Bunka Kaikan. The score was published by Suvini Zerboni.