close

Matsudaira, Yoriaki : GALA

作品概要

楽曲ID:4445
作曲年:1990年 
楽器編成:ピアノ独奏曲 
ジャンル:種々の作品
総演奏時間:10分10秒

解説 (2)

解説 : 平野 貴俊 (532 文字)

更新日:2018年4月24日
[開く]

1980年代後半から90年代にかけて、松永加也子、里見暁美のみならず、中村和枝、渋谷淑子ら日本現代音楽ピアノコンクールの優勝者、 また平尾はるなが指導するJMLセミナー入野義朗音楽研究所の「現代音楽演奏法講座」に学んだピアニストのために、松平は多くのピアノ曲を作曲した。《GALA》は、第3回の上記コンクール(1989)の第1位受賞者である中村和枝に献呈され、翌年JMLセミナーが開催した松平の個展で彼女によって初演された。27の 作曲家の作品の引用からなり、作曲家がペアにされる点は《ブレンディング》に似る。しかし、数学的な手順が用いられておらず、sadly (悲しく)やgaily(陽気に)といった指示が感覚的に挿入される点が異なる。扱われる作曲家もモンテヴェルディからザ・ビートルズまでと幅広い。曲はクラスターのグリッサンドを境として、愛を扱った前半、死および別れを扱う後半に分かれる。これらのテーマは参照元となった曲のタイトル、また愛と死に関連する語(愛ならば「ヴィーナス」、「アフロディテ」など)をモールス信号にしてリズムに置き換えることで表現されている。引用とリズム以外の要素はピッチ・ インターヴァル技法にもとづいている。出版はソニック・アーツ社。

執筆者: 平野 貴俊

About work(s) : 平野 貴俊 (1447 文字)

更新日:2018年4月24日
[開く]

From the latter half of the 1980s to the 1990s, Yori-Aki Matsudaira was often commissioned to write piano pieces not only by Kayako Matsunaga and Akemi Satomi, but also by winners of the Japan Contemporary Music Piano Competition such as Yoshiko Shibuya and Kazue Nakamura, and pianists who had participated in Haruna Hirao’s ‘Masterclass on Performance of Contemporary Piano Music’, organized by the JML Seminar Yoshirō Irino Music Institute. GALA was dedicated to Kazue Nakamura, the 1st prize winner of the 3rd Japan Contemporary Music Piano Competition (1989), and premiered by her at a portrait concert of Matsudaira, organized by the JML Seminar in 1990. This piece is similar to Blending in that it consists of fragments cited from the music of 27 composers, many of which are paired as in Blending, while the composition of GALA is not based on mathematical procedures, even indications such as sadly or gaily being freely inserted. The variety of styles of the composers, including Monteverdi and The Beatles, should also be noted. A glissando divides the piece into two halves, the first treating love and the latter death or parting. These themes are reflected in the titles of the music chosen and the words such as ‘Venus’ or ‘Aphrodite’ in the first half, which, transformed in Morse code, determine rhythms. Elements other than citations and rhythms are determined by pitch interval technique. The score was published by Sonic Arts.

執筆者: 平野 貴俊
現在視聴できる動画はありません。  

楽譜

楽譜一覧 (0)

現在楽譜は登録されておりません。