
解説:須藤 英子 (995文字)
更新日:2018年4月24日
解説:須藤 英子 (995文字)
チェロ奏者の父とピアノ教師の母の一人っ子として、1933年に生まれる。6歳頃より母のもとでピアノに親しむと共に、父が収集したレコードから様々な音楽に触れる。中学より作曲を平尾貴四男、池内友次郎に、ピアノを原智恵子に師事。パリに学んだ恩師達のもとで才能を磨き、高校生の頃には日本音楽コンクール作曲部門で3年連続入賞。一躍注目を浴びる。
1952年、19歳の一柳は、前衛芸術のるつぼであったアメリカに渡る。ニューヨークのジュリアード音楽院に学んだ後、あらゆるジャンルのアーティストとの出会いを広げ、アメリカ実験音楽の代表的作曲家ジョン・ケージと邂逅。あるがままの音を音楽とみなすその思想に決定的な影響を受け、不確定性による《ピアノ音楽》シリーズを発表する。1961年、28歳で帰国。不確定性や図形楽譜による最先端の音楽を日本に紹介し、様々な分野に「ケージ・ショック」と呼ばれる強い影響を与えた。
1967年、ロックフェラー財団の招聘により再び渡米。アメリカ各地で作品発表会を開くと共に、スティーヴ・ライヒなどの反復音楽に出会う。帰国後、多ジャンルの芸術家と多彩なコラボレーションに携わる中、1972年に《ピアノ・メディア》、1976年に《タイム・シークエンス》を発表。こららは、通常の五線譜に書かれた反復的な作品であるが、その中に「音楽の空間性」を自身で見出したことが、その後の一柳の作品に決定的な広がりをもたらすことになった。ここでの「空間性」は物理的な意味ではなく、音楽的時間と相俟った音楽内空間といえよう。
その後の一柳は、1981年に尾高賞を初受賞した《ピアノ協奏曲第1番「空間の記憶」》を皮切りに、続いて尾高賞を取った《ピアノ協奏曲第2番「冬の肖像」》 (1987年)や、1984年以降15年に渡って書き継がれたピアノのための《雲の表情》シリーズ、その他オペラ、交響曲、室内楽、邦楽など、多岐に渡り、「音楽の空間性」持論に基づく豊かな作品構築を展開している。これまでに尾高賞、フランス文化勲章、 毎日芸術賞、京都音楽大賞、サントリー音楽賞、 紫綬褒章、旭日小綬章、文化功労者など受賞多数。現在、日本音楽コンクール顧問やサントリー芸術財団評議員、神奈川芸術文化財団芸術総監督を務めるとともに、2015年には「一柳慧コンテンポラリー賞」を創設するなど、現代音楽の普及にも精力的に携わっている。
About composer : 須藤 英子
(2919 文字)
更新日:2018年4月24日
[開く]
About composer : 須藤 英子 (2919 文字)
Born in 1933, Toshi Ichiyanagi was the only child of a cello player and a piano teacher. From about six years old, He became acquainted with the piano under his mother’s lessons, and touched various music from his father’s collection of records. He studied composition with Kishio Hirao, Yujiro Ikeuchi, and studied piano with Chieko Hara from junior high school age. He developed his talents under teachers who studied in Paris, and won prizes in the composition section of the Japanese Music Competition for the third consecutive year when he was a high school student. He got a lot of attention.
In 1952, at the age of 19, Ichiyanagi went to America, where avant-garde art was flourishing. After studying at the Juilliard School of Music in New York, he expanded encounters with artists of various genres, and encountered John Cage who was a representative composer of American experimental music. He published the “Piano Music” series which was written by graphic notation in the style of music of indeterminacy, which was decisively impacted by Cage’s idea that accepts sound itself as music. In 1961, he returned home at the age of 28, and gave a strong impact, called “Cage Shock”, in various fields by introducing American experimental music.
In 1967, returning to the USA for the invitation of the Rockefeller Foundation, he actively gave presentations of his works and encountered Minimal Music such as Steve Reich’s music. After returning to Japan, he collaborated with multi-genre artists,
and then published “Piano Media” in 1972 and “Time Sequence” in 1976. For most people, these are repetitive musics, such as Minimal Music, written on ordinary music paper, but for him, these are not just repetitive musics since he discovered “music as a spatial art” as a concept for his composition. “Spatial” means not a space in the physical sense, but in the mental sense, combined with musical time.
After that, Ichiyanagi developed his works based on the concept “music as a spatial art”. Some of these works are Piano Concerto No.1 “Reminiscence of Spaces” which was first awarded the Otaka Prize in 1981, Piano Concerto No. 2 “Portrait of Winter” which was also awarded the Otaka Prize in 1987, a series of “cloud Atlas” for pianos which were written over 15 years since 1984, operas, symphonies, chamber music, Japanese music, and so on. He received a lot of Prizes such as the Otaka Prize, the French Medal for Culture, the Mainichi Arts Award, the Kyoto Music Award, the Suntory Music Award, the Medal with Purple Ribbon, the Gold Rays with Rosette, and the Persons in Cultural Merit etc. Currently, he serves as Adviser of the Japan Music Competition, Councilor of Suntory Foundation for Arts, General Artistic Director of the Kanagawa Arts Foundation, etc. In addition, he has been actively involved in the spread of contemporary music, such as the founding of the “Ichiyanagi Toshi Contemporary Award”.
作品(59)
ピアノ協奏曲(管弦楽とピアノ) (1)
協奏曲 (5)
ピアノ独奏曲 (2)
性格小品 (20)
ピアノ合奏曲 (1)
★ 種々の作品 ★ (3)
室内楽 (1)
室内楽 (26)
歌とピアノ (1)