作品概要
作曲年:1959年
楽器編成:ピアノ独奏曲
ジャンル:性格小品
解説 (2)
解説 : 須藤 英子
(478 文字)
更新日:2018年4月24日
[開く]
解説 : 須藤 英子 (478 文字)
《ピアノ音楽第2》は、1959年に作曲された図形楽譜によるピアノ曲である。前衛的ピアニ スト、デヴィッド・テュードアのために書かれ、 彼のリサイタルにて初演された。楽譜は、ペータース社から出版されている。
一柳はこの時期、アメリカにてジョン・ケージの不確定性の音楽に出会い、それまでの暗中模索から脱して、多くの作品を生み出した。彼 の《ピアノ音楽》シリーズ7曲は、すべてこの時期の作品である。「作曲とは規定することではなく、可能性を提示することである」 (音楽之友社: 『日本の作曲20世紀』参照)と語る彼の言葉に、 不確定性の音楽への確信を見て取ることができよう。
正方形の4枚の楽譜には、五線や音符はなく、丸や線が抽象的な絵画のように描かれている。「○:鍵盤を弾く」「●:ピアノの内部を弾く」「/:高音域」「‐:中音域」などの注記に従いながら、図形を即興的に音にしていく。具体的な音高や音量は不確定なことから、演奏者のセンスやアイディアによって、曲の様相は大きく変化する。従来の五線譜上の作品演奏とは異なり、演奏者の創造性が大きく問われる作品である。
About work(s) : 須藤 英子
(1128 文字)
更新日:2018年4月24日
[開く]
About work(s) : 須藤 英子 (1128 文字)
“Piano Music No. 2” is a piano piece written by graphic notation. It was composed for avant-garde pianist, David Tudor and premiered at his recital in 1959. The music score has been published by Peters.
In this period, Ichiyanagi encountered “music of indeterminacy” proposed by John Cage in the United States, and produced many works after long slump. All of the seven songs contained in his “piano music” series are works of this period. Ichiyanagi’s words, “Composition is not to prescribe, but to present possibility”, indicates confessions to “music of indeterminacy”.
There are no staves and no notes on the four graphical scores shaped as a square. On the score, circles and lines are drawn like abstract paintings. According to the annotation such as “〇: Play the keyboard”, “●: Play the inside of the piano”, “/: High range”, “‐ : Middle range”, we have to play the score by improvising. The appearance of music changes greatly depending on the sense and idea of the performer, because pitches and volumes of sound are uncertain. Unlike the performance of traditional pieces, a player’s creativity is greatly needed.