作品概要
作曲年:1981年
初出版社:Schott
楽器編成:ピアノ協奏曲(管弦楽とピアノ)
ジャンル:協奏曲
総演奏時間:14分00秒
著作権:保護期間中
解説 (2)
解説 : 須藤 英子
(504 文字)
更新日:2018年4月24日
[開く]
解説 : 須藤 英子 (504 文字)
ピアノ協奏曲第1番「空間の記憶」は、 1981年にNHKからの委嘱により作曲された。 一柳にとって、初の協奏曲である。アメリカにて前衛音楽に触れ、それを消化吸収してきた彼 は、80年代に至って「音楽の空間性」概念を打ち出し、独自の作風を生み出し始める。その最初の作品であるこの曲は、第30回尾高賞を受賞した。
1楽章形式の中に、3つの部分が含まれる。 第1部(1~50小節)ではまず、短い旋律的断 片が無秩序に現れては消え、「多層な空間」が 提示される。ピアノパートも、その一端を担うに過ぎない。
第2部は、前半(51~123小節)と後半(124~157小節)から成る。前半では、それまでにない長い旋律線がピアノとオーケストラ各々によって奏でられ、「二つの異質な空間」が現れる。後半では、それらが次第に変化しつつ拡張し、一つの流れへと統合される。
第3部(158~428小節)は、忽然と現れるピ アノソロによって始まる。左手の5連符が基調となり、右手の連符や他楽器の音が増減しながら執拗に繰り返されることにより、「時空間の 密度の醸成」が行われる。最後に第1部の冒頭部分が一瞬姿を現した後、幕が閉じられる。
About work(s) : 須藤 英子
(1410 文字)
更新日:2018年4月24日
[開く]
About work(s) : 須藤 英子 (1410 文字)
Piano Concerto No.1 ‘Reminiscence of Spaces’ was composed in 1981, commissioned from NHK. For Ichiyanagi, it was his first concerto. He studied avant-garde music in the United States, and began composing with his own style which included his original concept, “music as a spatial art”, in the 1980s. This work was the first work which was written with this concept, and awarded the 30th Otaka Prize.
This work has three parts in one movement.
The first part (from one to 50 measures), Short melodic fragments appear and disappear in a disorderly manner. It expresses “multilayered spaces.” The piano part takes only a part of the whole resonance though this work is a Piano Concerto.
The second part consists of the first half (51 to 123 measures) and the second half (124 to 157 measures). In the first half, long melodies are played by each piano and orchestra, which express “two different spaces.” In the second half, they are gradually integrated into one melody.
The third part (158-428 measures) is suddenly started by a piano solo. The number of tuplets for the right hand in the piano part and the parts for different instruments repeatedly increase and decrease, while the five-tuplets for the left hand in the piano part is consistently played. It expresses “brewing the density of the time and space in music.” Finally the first part of this work appears again for a moment, and then the work ends.