作品概要
作曲年:1987年
初出版社:Schott
楽器編成:ピアノ独奏曲
ジャンル:性格小品
総演奏時間:12分00秒
著作権:保護期間中
※特記事項:出版:ショット・ミュージック
解説 (2)
解説 : 須藤 英子
(678 文字)
更新日:2018年4月24日
[開く]
解説 : 須藤 英子 (678 文字)
《インター・コンツェルト》は、ピアニスト・ 志村泉の委嘱・初演により1987年に東京にて 発表された、3楽章から成る作品である。 一柳の作風は、アメリカの前衛音楽に影響を 受けた60~70年代から、80年代に入り大きな変化を遂げた。それは、彼が前衛音楽を消化吸収し、「音楽的空間」という独自の概念を打ち立てたことによる。この作品は、まさにその概念が彼自身の作曲語法として確立しつつあった時期に書かれたものである。
1. 予感(約4分)
右手の同型反復(ラ-ミ-ファ♯-シ-レ)が静寂な音空間を形作る中、左手が全く異なる 音空間を自由闊達に紡いでいく。途中、“Più Mosso (violently)” と指示された荒々しい場面が突如現れるが、すぐにもとの同型反復に戻り、静寂な二空間の共存が最後には融合していく。
2. 静寂の彼方へ(Adagio molto sotto voce et espressivo、約4分半)
同型反復は消え、四段譜に渡る広い音域の中で、淡く静かに様々な音空間が形成されてい く。形を変えながら随所に現れる冒頭の特徴的なフレーズや、時折挿入されるテンポの揺 れを伴った16分音符の音群が、時を醸成するような感覚をもたらす。
3. 運動(Allegro Molt、約3分)
それまでとは打って変わり、音の運動が縦横無尽に繰り広げられる。冒頭の二つのエネル ギッシュなパッセージが流動的に増殖されていく途中、中音域のドローンによる停滞感溢 れる中間部が挟まれる。最後に一瞬、第1楽章の同型反復が姿を現した矢先、劇的に幕が閉じられる。
About work(s) : 須藤 英子
(1512 文字)
更新日:2018年4月24日
[開く]
About work(s) : 須藤 英子 (1512 文字)
Commissioned and premiered by pianist Izumi Shimura, “Inter Konzert” which has three movements, was published in Tokyo in 1987. In the 1980s, Ichiyanagi’s style changed from the 1960s and 1970s when he was influenced by American avant-garde music, and established a unique concept, “music as a spatial art”. This work was written at the time when the concept was established as his own language for composition.
I. Premonition (about 4 minutes)
While the right-hand repeats the same phrase (A-E-Fis-H-D) to produce quiet sound space, the left hand produces totally different sound space freely. Along the way, there suddenly appears a rough scene instructed as “Più Mosso (violently)”. But immediately, it returns as before, and the two spaces finally fuse.
II. Stillness Far Beyond (Adagio molto sotto voce et espressivo, about 4.5 minutes)
Repeating of the same phrase disappears, and various sound spaces are formed quietly in a wide range of music that contains four staves. A characteristic phrase appearing everywhere and a group of sixteenth notes accompanying the tempo rubato, brings the sense of fostering the time.
III. Movement (Allegro Molt, about 3 minutes)
In this movement, which is totally different from the last movement, sounds jump in all directions. After the two energetic phrases at the beginning are growing fluidly, the middle part comes, with full stagnation. Finally, the same phrase as the first movement appears for the moment, and after that, this piece ends dramatically.