滝 廉太郎 1879-1903 Taki, Rentaro
解説:仲辻 真帆 (5109文字)
更新日:2018年3月27日
解説:仲辻 真帆 (5109文字)
滝廉太郎は、日本において西洋音楽理論を用い作品創作を試みた最初期の作曲家である。1879(明治12)年8月24日、東京に生まれた。父の吉弘は内務省の官僚で、複数回にわたる転勤にともない、廉太郎は横浜、富山、大分へと移住しながら幼少期を過ごした。手風琴(アコーディオン)、ハーモニカ、ヴァイオリン、尺八を演奏し、高等小学校ではリードオルガンにふれた。大分では後藤由男に師事し、上京後は「芝唱歌会」で小山作之助(《夏は来ぬ》の作曲者として著名)の指導を受けた。
1894年、高等師範学校附属音楽学校(1899年に東京音楽学校として独立、現在の東京藝術大学音楽学部)に入学する。小山作之助の他、ロシア出身で哲学と音楽に精通していたR.v.ケーベル、欧州留学より帰国したばかりの幸田延などからピアノや作曲を学んだ。
滝廉太郎が初めて音楽学校の演奏会に出演したのは1896年で、J.ラインベルガーの《バラード》を弾いた。滝の記述には、「明治廿九年十二月十二日、音楽学校学友会音楽会ニ於テ此曲ヲ独奏ス是レヲ予ノ独奏ノ初トス」とある。音楽学校の奏楽堂における演奏会記録を参照すると、1897~99年の間に、L.v.ベートーヴェンの《エグモント序曲》(4人連弾)、R.シューマンの《楽しき農夫》(独奏)、M.クレメンティの《ソナタ》(独奏)、J.S.バッハの《イタリア協奏曲》(独奏)などを演奏していたことがわかる。また、1897年には雑誌『おむがく』に滝が作曲した《日本男児》、《春の海》、《散歩》が掲載された。
1898年より東京音楽学校研究科に在学し、翌年からは嘱託として授業補助にあたる。そして1901年、文部省派遣留学生として渡独し、ライプツィヒ王立音楽院に入学した。留学中にはゲヴァントハウスなどの音楽会へ頻繁に足を運び、充実した音楽生活を送る。しかし、音楽院に入った2か月後に肺結核を発病し、1年後には帰国することになった。大分で療養中の1903年6月29日、わずか23歳10か月で夭折する。
遺作となったのは、ピアノ曲《憾》であった。イ短調、8分の6拍子のこの小品は、中間部でヘ長調に転じるが、最後はイ短調の分散和音により激情をあおる。
滝廉太郎の作品のうち、特に著名な曲として《お正月》、《鳩ぽっぽ》、《荒城の月》、《箱根八里》、《四季》などが挙げられる。《お正月》、《鳩ぽっぽ》は、いずれも東くめの歌詞に作曲されたもので、1901年発行の『幼稚園唱歌』に収められた。《荒城の月》、《箱根八里》は、同年に東京音楽学校が編纂した『中学唱歌』に収録されている。《荒城の月》にかんしては、滝によって記された楽譜が無伴奏であり、後年に山田耕筰が伴奏をつけて1音に臨時記号を加えたことが明らかとなっている。また、今日も広く愛唱されている〈花〉(歌詞冒頭:「春のうららの~」)は、《四季》のうちの1曲である。1900年に発行された《四季》の楽譜緒言の中で滝は、西洋音楽の模倣を脱し、日本人作曲家として「芸術歌曲」を創出してゆく自覚を喚起している。
Rentarō Taki was the first composer in Japan to try to write works by using Western music theory.
He was born in Tokyo on August 24 in 1879.His father, Yoshihiro, was a bureaucrat at Naimushō (Ministry of Home Affairs) and he had transferred several times, which caused Rentarō to migrate to Yokohama, Toyama, and Oita during his childhood.Taki played the accordion, harmonica, violin, and shakuhachi and in addition to these instruments, he also played a reed organ in higher elementary school.In Oita, Taki studied music under Yoshio Gotō and he was later tutored by Sakunosuke Koyama, who was famous as the composer of “Natsu ha kinu (Summer has come)”, after moving to Tokyo.
In 1894, Taki was admitted to Tokyo Higher Normal Music School which eventually became independent as Tokyo Ongaku Gakkō (Tokyo Academy of Music, now the Faculty of Music at Tokyo University of the Arts) in 1899.He studied piano and composition with R.v.Koeber, who was from Russia and well informed about philosophy and music, Nobu Kōda, who had just returned from a stay in Europe, as well as Sakunosuke Koyama.
Taki’s first concert performance at Tokyo Academy of Music was in 1896 where he played “Ballade” by J.Rheinberger.A description of the concert written by Taki exists which reads as follows: ‘On December 12 in the year of Meiji 29, I played this piece during a concert at Tokyo Ongaku Gakkō and it was my first public solo performance’.Comparing with the records of concerts in Tokyo Academy of Music, we know that Taki played L.v.Beethoven’s “Egmont Overture”, R.Schumann’s “Frohlicher Landmann”, M.Clementi’s “Sonata”, as well as J.S.Bach’s “Italian Concerto” between 1897 and 1899. In 1897, the scores of three pieces by Taki, “Nippon Danji (Japanese man)”, “Haru no Umi(Sea of Spring)”, and “Sampo (Walk)”, were printed in the magazine ‘Omugaku (Music)’.
From 1898, Taki was enrolled in the graduate course of Tokyo Academy of Music and in the following year, he began to assist in teaching at the school.
In 1901, the Japanese government’s Ministry of Education sent Taki to Germany where he entered the Leipzig Conservatory.He visited Leipzig’s concert halls such as Gewandhaus frequently and lived a life full of music during his stay in Germany.However, two months after having entered Leipzig conservatory, Taki was attacked with pulmonary tuberculosis and left for Japan in 1902.Taki died at the young age of 23 on June 29 in 1903, while staying at his home to recuperate in Oita.
The posthumously published work of Taki is the piano piece “Urami (Grudge)”.This small piece, written in d-minor and in six-eight time, modulates 7 to F-major at the middle section, but broken chords in d-minor stir up strong feelings towards the end.
Taki’s most famous pieces include “Hatopoppo (Pigeon)”, “Oshōgatsu (New Year)”, “Kōjō no Tsuki (Moon at a desolate Castle)”, “Hakone Hachiri (Hakone 32 kilometers)”, and “Shiki (Four seasons)”.“Hato-poppo” and “Oshōgatsu” consist both of poems written by Kume Higashi set to music as well as songs included in the ‘Yōchien-shōka (Kindergarten songs)’ published in 1901.“Hakone Hachiri” and “Kōjō no Tsuki” was printed in the ‘Chūgakushōka (Junior high school songs)’ which was compiled by Tokyo Academy of Music in the same year.As for “Kōjō no Tsuki,” it is known that the score written by Taki did not have any instrumental accompaniment and Kōsaku Yamada therefore composed this accompaniment later, adding an accidental to one sound of the melody.‘Hana (Flower)’, the opening lyrics of which is ‘Haru no urara no’, is a well-known song loved by many Japanese people today and represents one of the pieces in “Shiki”.In the score of “Shiki” published in 1900, Taki tried to get out of the imitation of Western music and to draw people’s attention to an awareness of ‘art song’ created by a Japanese composer.