close
ホーム > 柴田 南雄 > GENERATION No.68

柴田 南雄 : GENERATION No.68

Shibata, Minao : GENERATION No.68

作品概要

楽曲ID:704
作曲年:1981年 
楽器編成:ピアノ合奏曲 
ジャンル:性格小品
著作権:保護期間中

解説 (2)

解説 : 仲辻 真帆 (806 文字)

更新日:2018年4月20日
[開く]

《Generation》の演奏には、2人のピアノ奏者が必要である。初演は1981年、一柳慧と高橋悠治によって行われた。演奏時間は約15分である。

楽譜は一枚の紙のみ。音楽様式や構成などが文章で指示されている。

曲名の《Generation》は、音楽語法、音楽様式の発生・生成を意味する。柴田南雄は、音組織をしばしば「骸骨」という用語によって説明した。『音楽芸術』誌に連載(のちに単行本に収録) された「音楽の骸骨のはなし」は、日本民謡の 旋律や12音音階の音列について分析した論考である。《Generation》の基底には、音楽様式 の拠り所としての「骸骨」への顧慮がある。 作曲者が書いた演奏者へのメモは、①から⑤ までの記載がある。①には、1800年前後の音楽様式、個人様式がはっきり打ち出されないエチュード風のテーマやヴァリエーションへの言及がある。次項の②を見ると、「ロマン主義」という表記がある。ここでは、 R. シューマンやJ. ブラームス、F. ショパンの音楽が想定されている。「半音階」、 「通作形式」 といった記入もある。 ③は、「胆汁質的な曲想の頂点で脱脂が行われる。サティふうの醒めた音楽。透明、清澄。ここは推移部ふうにみじかく。 」という指示。作曲者によれば、演奏の上では④、音楽観の上では⑤が重要である。④はロンド形式による即興部分。主題の曲想は、混沌としながらも華麗で魅惑的である。12音音列や無調も取り入れられているが、M. レーガーやJ. S. バッハの作品も念頭に置かれている。⑤の説明には 「folklore」 という用語が現れる。《Generation》 の最後には、 民俗的な音楽が奏されるのである。

この作品は、1981年に作曲された。柴田が日本の民俗芸能を題材としたシアターピースを発表していた時期である。《Generation》には柴田の創作理念が凝縮されている。

執筆者: 仲辻 真帆

About work(s) : 仲辻 真帆 (2194 文字)

更新日:2018年4月20日
[開く]

Two piano players are necessary to play “Generation”. The first performance of this work was by Toshi Ichinayanagi and Yūji Takahashi in 1981. It takes about 15 minutes when you play this piece.

Its score is only one paper. The musical pattern and the way of composition is shown by the sentences written in it.

The title “Generation” means the occurrence or the formation of musical grammar and style. Minao Shibata often explained his musical organization by the term ‘skeleton’. ‘A tale of the musical skeleton’, which was serialized in ‘Ongaku-geijutsu (Music Art)’ and published in a book form in later years, analyzed about melody of Japanese folk songs and technique of dodecaphony. He considers that ‘skeleton’ is the basis of musical style as a foundation of the piece “Generation”.

There are five descriptions written in a memo for the performers, which was written by the composer. In the first description, he made references to the themes like etudes and variations from around 1800, which don’t show particularly unique and individual musical style. The second description mentions about the ‘Romanticism’, which is assumed to be the works by R. Schumann, J. Brahms and F. Chopin. ‘Chromatic scale’ and ‘general form’ are also mentioned in the text. The third description indicates the following sentences: “Removing grease will be done at the peak of music which is like bilious temperament. The awakening music as Sati’s style. Transparency and clear. Short like a part of transition”. According to the composer, the forth description is important in the aspect of performance, and the fifth description is important in the aspect of the view of music. The fourth description is the part of improvisation in rondo form. The subject is chaotic yet magnificent and fascinating. The dodecaphony and non-pitch are applied along with works by M. Reger and J. S. Bach. The term ‘folklore’ is explained in the fifth description. Fork music will be played at the last of this piece.

This piece was composed in 1981, which is the period Shibata wrote the theatre pieces with materials from folk entertainment. Shibata’s these compositional ideas are reflected in the piece

“Generation”.

執筆者: 仲辻 真帆
現在視聴できる動画はありません。  

楽譜

楽譜一覧 (0)

現在楽譜は登録されておりません。