close
ホーム > 林 光

林 光 1931 - 2012 Hayashi, Hikaru

title
  • 解説:丸山 瑶子 (1068文字)

  • 更新日:2018年4月24日
  • 教育歴 

    4歳で自由学園早期音楽教育実験グループの園田清秀に入門、10歳で尾高尚忠に作曲法を師事する(尾高の死後は池内友次郎に師事)。また小学生の頃にオペラ小劇場こんにゃく座を鑑賞し、オペラへの関心が芽生える。慶應高校時代には西洋音楽史教師の遠山一行の授業を受けたほか、後に劇団四季を創設する浅利慶太や日下武史と演劇部を結成。1951年に東京藝術大学に入学するが53年の《交響管弦楽のための第 一章》発表後に中退。

    活動 

    早期から室内楽やピアノの創作を始め、大学生時代以降は管弦楽曲も次々と発表し多数の受 賞歴を誇る。芸術祭賞3回(初回53年《交響曲ト調》に日本的な主題とソビエト音楽の技法が認められている)、尾高賞2回、モスクワ国際映画祭作曲賞、サントリー音楽賞ほか。学生時代から幅広い音楽・芸術活動を展開し、その中で歌声運動や民衆芸術への興味も深めていった。

    オペラでは日本の方言を含む話し言葉の抑揚を生かした作風に努め、高評価を得ている(1955年ラジオ・オペラ《裸の王様》、58年《あまんじゃくとうりこひめ》など)。こんにゃく座には75年以降 芸術監督兼座付作曲家に就任し日本語オペラを多数発表する。また《セロ弾きのゴーシュ》のように1台のピアノが全音楽を担当する「ピアノ・オペラ」も創始した。

    一方、アニメやドキュメンタリーを含む多分野の映画音楽も制作する。特に新藤兼人監督の 『第五福竜丸』(1959年)以来は同監督作品の大半を担う。他方、劇音楽では早くも1949年俳優座《フィガロの結婚》を手がけた。後には1966年《イスメネ・地下鉄》以降の劇団黒テントの佐藤信との共同が有名である。その他、 ライフワークとして宮沢賢治作品の音楽化に取り組む(2000年、CDブック《賢治の音楽室》

    ) 。

    作風

    創作活動は音楽、社会に対する林の問題意識 の強さを反映している。先述のオペラに見られるように、日本独自の言葉や主題を取り入れた作風には、自国文化を尊重する姿勢が窺える。 音楽を民衆芸術とみなし、日本国民音楽の発展を目指して間宮芳生、外山雄三らと発足した「山羊の会」もその一例だろう。また政治、社会的問題を扱った作品も多い。被爆詩人・原民喜の詩に着想を得た《原爆小景》(1958年第一部初演 ~2000年最終章完成)、天安門事件に刺激された 《第3交響曲「八月の正午に太陽は…」》 (1990年) など。作曲語法には国内外の民族的要素のほか、 音列、トーン・クラスタ、シュプレヒコール、 即興性など様々な表現可能性を積極的に取り入れている。

    執筆者: 丸山 瑶子
    <続きを表示する>

    解説 : 須藤 英子 (991 文字)

    更新日:2018年4月24日
    [開く]

    1931年、東京に生まれる。10歳の頃より、 医師であった父の親友・尾高尚忠に作曲を学ぶ。 10代後半より、劇団俳優座公演のための音楽を手掛けるなど、劇音楽との接点を持つ。1951 年に東京藝術大学入学後は、 池内友次郎に師事。 しかし1953年、大学の “学外発表” への態度や、既成の作曲家の在り方に疑問を持ち、大学を中退する。

    同年、間宮芳生外山雄三と共に「音楽のあらゆる分野にわたって日本の国民音楽の発展に役立つ仕事をしていきたい」 と、「山羊の会」を結成。社会と音楽のつながりを追究し、以後5回に渡って作品発表会を開いた。 同年、《交響曲ト調》(1953)で芸術祭賞受賞、 1955年には《オーケストラのための変奏曲》 で第4回尾高賞を受賞する。1958年に発表さ れた混声合唱曲《水ヲ下サイ》 (のちに《原爆小景》 第1曲となる)では、テキストと現代作曲技法の絶妙な融合により、一躍注目を浴びた。また、 映画音楽の分野でも活躍。1960年の新藤兼人監督作品『裸の島』では、第2回モスクワ国際映画祭作曲賞を受賞した。以後、新藤監督作品のほとんどで、音楽を担当する。

    1975年より、オペラシアターこんにゃく座の芸術監督兼座付作曲家に就任。言葉を明確に伝えるオペラの創作を目指し、全国でそれを上演するこのグループとの共作により、多くの名作を生み出した。作品には、1台のピアノが指揮者とオーケストラの役割を担うピアノ・オ ペラ《セロ弾きのゴーシュ》 (1986)や、僅かな楽器をプラスした《我輩は猫である》(1998) などがある。

    その作風は、様々な音楽を包括した雑多性と軽快さを特徴とする。初期のピアノ曲に《ピアノ・ソナタ第1番》(1965)、《ソナチネ》 (1965) など。1978年のピアノ曲《徳利小》以降は、 沖縄音階やアイヌの音楽を積極的に用いるよう になった。《もどってきた日付・ピアノのための12ヶ月の歌》 (1979)や《ピアノのための48のうた》(1983)など、子ども向けのピアノ作品も多い。

    また、中国の天安門事件後に《第3交響曲「八 月の正午に太陽は…」》 (1990)を、阪神・淡路大震災後に《ヴィオラ協奏曲「悲歌」》 (1995、 尾高賞)を発表するなど、晩年には社会的なテー マを持つ作品も多く残した。紫綬褒章受賞。 2012年、80歳で死去。

    執筆者: 須藤 英子

    About composer : 丸山 瑶子 (3324 文字)

    更新日:2018年4月24日
    [開く]

    Education

    At the age of four, Hayashi began to learn under Kiyohide Sonoda, a member of Jiyu-Gakuen Souki Ongaku-Kyouiku Jikken Group (the Elementary Music Educational Experimentation Group of Jiyu-Gakuen). At the age of 10 he started compositional study under Hisatada Otaka until his death, then studying under Tomojirō Ikenouchi. His interest towards opera was inspired by the Opera Theater Konnyakuza, which he saw during his elementary school days. During his time at Keio High School, he attended a music history course held by Kazuyuki Toyama while also founding a new drama club with the founders of the drama company Shiki Theatre Company, Keita Asari and Takeshi Kusaka. He entered Tokyo University of Arts in 1951, but left in 1953 after presenting his composition Symphony in G.

    Musical Activity 

    From early childhood, Hayashi started composing chamber music as well as piano and, after entering university, many orchestral works that won a number of prizes: three Arts Festival Awards (the first one for Symphony in G in 1953, which was written with the Japanese themes and Soviet musical techniques), two Otaka Prizes, the Composition Award at the 2nd Moscow International Film Festival, Suntory Music Awards and so on.

    Hayashi tried to utilize the intonation of Japanese language within his operas, which gained public praise (a radio-opera Hadaka no Osama (the Emperor’s New Clothes) 1955, Amanjaku to Uriko hime (Amanjaku and Princess Uriko) 1958 and others). In 1975, he assumed the position as the art director and exclusive composer of the company Konnyakuza, through which he presented many of his operas. He also began the presentation of his ‘piano operas’, which he etablished, like Gauche the Cellist, in which only one piano is used for all musical roles.

    He also composed a variety of scores for film including animations or documentaries. Hayashi wrote music for most of the director Kaneto Shindo’s films, starting with “Lucky Dragon No. 5” (1959) For theater, his career started early with Le Nozze di Figaro by Haiyuza Theater Company in 1949. Among his theatrical activities, the collaboration with Makoto Sato of Black Tent Theatre, beginning with “Ismene Underground” (1966), is well known. In addition, he dedicated himself to his life work of turning Kenji Miyazawa’s works into music (CD book “Kenji’s music room” 2000).

    Style

    Hayashi’s creative activities reflect his strong awareness of music and society. As seen in his operas, his style of adapting words and themes unique to Japan suggests his respect to his home-land culture. ‘Yagi no kai’, which he founded with Yoshio Mamiya and Yuzo Toyama in consciousness to regard the music as a public art, exemplifies this viewpoint. He also wrote the compositions with political or social problems as their themes, for example Genbaku Shoukei which was inspired by a poet suffering from the atomic bomb, Tamiyoshi Hara (the first performance of the first part in 1958~the last part completed in 2000). “Symphony No. 3 ‘At Noon, the August Sun...’ ” was a reaction to the Tiananmen Square protests (1990).

    In order to broaden the possibilities in expression, he adopted various musical idioms such as Japanese own musical features, ethnological musical elements of other folks, serialism, tone cluster, Sprechchor and improvisation actively.  

    執筆者: 丸山 瑶子

    About composer : 須藤 英子 (2873 文字)

    更新日:2018年4月24日
    [開く]

    Hikaru Hayashi was born in Tokyo in 1931. His father was a doctor. From the age of 10, Hayashi studied composition with his father’s friend, Hisatada Otaka. From his late teens, he got involved in drama music, including music for performances by the Haiyuza Theater Company. After entering Tokyo National University of Arts in 1951, he studied with Tomojirō Ikenouchi.

    However, Hayashi dropped out of the university in 1953, because he had doubts about the attitude of the university to outside presentations and toward being a composer in general. In the same year, he formed ‘Yagi no Kai’ with Michio Mamiya and Yuzo Toyama, stating ‘we would like to do work useful for the development of Japanese national music across all fields of music.’ They had five work presentations, promoting a connection between society and music. In the same year, Hayashi won the Arts Festival Award for “Symphony in G” (1953), and the 4th Otaka Award for “Variations for Orchestra” in 1955. In 1958, he composed “Give Me Water” for a mixed chorus (later this piece was included as the first song for the suite “The Finished Scene of Hiroshima” for a mixed chorus), and got a lot of attention for its exquisite harmony of text and contemporary sounds. Hayashi was also active in the field of film music. In the 1960’s, he won the Composition Award at the 2nd Moscow International Film Festival, for the music for “Naked Island”, directed by Kenji Shindo. After this, he made music for most of Shindo’s films.

    In 1975, he took the post of Artistic Director and Resident Composer of the Opera Theater Konnyakuza. He created many masterpieces with this opera group, which aimed at the creation of an opera that clearly expressed the meanings of words, and performed them all over the country. Their works include the piano opera “Gauche the Cellist” (1986) in which one piano plays the role both of conductor and orchestra and “I am a cat” (1998) in which only a piano and a few instruments are used.

    Hayashi’s music style is characterized by miscellaneousness and lightness that includes many kinds of music. He wrote many piano pieces. His early piano pieces include “Piano Sonata No. 1” (1965), “Sonatine” (1965) and others. After “Bevat: Tuk-kui-gwa” (1978), he began to actively use the

    Okinawan scale and Ainu music. He also composed many piano works for children, such as “Modottekita Hizuke, Piano Songs for 12 Months” (1979) and “48 Songs for Piano” (1983).

    In his later years, Hayashi announced many works with a theme related to social issues such as “Symphony No.3 ‘At Noon, the August Sun…’ ” (1990) which came out just after the Tiananmen Square Protests of 1989 in China, and the “Viola Concerto ‘Elegia’ ” (1995, Otaka Prize) which was published just after the Great Hanshin-Awaji Earthquake of 1995. He was awarded a Medal with Purple Ribbon. He died at the age of 80 in 2012.

    執筆者: 須藤 英子

    作品(42)

    ピアノ協奏曲(管弦楽とピアノ) (1)

    管弦楽付き作品 (2)

    動画0

    解説0

    楽譜0

    編曲0

    第2交響曲

    作曲年:1985 

    動画0

    解説0

    楽譜0

    編曲0

    ピアノ独奏曲 (10)

    ソナタ (3)

    ピアノソナタ 第1番

    作曲年:1965  総演奏時間:13分10秒 

    動画0

    解説0

    楽譜0

    編曲0

    第2ピアノソナタ《木々について》

    作曲年:1981  総演奏時間:17分10秒 

    動画0

    解説0

    楽譜0

    編曲0

    第3ピアノソナタ《新しい天使》

    作曲年:1987  総演奏時間:17分10秒 

    動画0

    解説0

    楽譜0

    編曲0

    ロンド (1)

    ロンド

    調:ト長調  作曲年:1950 

    動画0

    解説0

    楽譜0

    編曲0

    曲集・小品集 (2)

    楽譜0

    編曲0

    島こども歌2

    作曲年:1980  総演奏時間:23分40秒 

    解説0

    楽譜0

    編曲0

    子供のための作品 (3)

    ソナチネ

    作曲年:1966 

    動画0

    解説0

    編曲0

    動画0

    解説0

    楽譜0

    編曲0

    ものがたり

    作曲年:1986 

    動画0

    解説0

    楽譜0

    編曲0

    前奏曲 (1)

    前奏曲集・草稿の森

    作曲年:1995  総演奏時間:44分50秒 

    動画0

    解説0

    楽譜0

    編曲0

    変奏曲 (2)

    主題と変奏

    作曲年:1946 

    動画0

    解説0

    楽譜0

    編曲0

    動画0

    解説0

    楽譜0

    編曲0

    カデンツァ (2)

    動画0

    解説0

    楽譜0

    編曲0

    動画0

    解説0

    楽譜0

    編曲0

    性格小品 (1)

    徳利小(とぅっくいぐわ)

    作曲年:1979  総演奏時間:13分00秒 

    解説0

    楽譜0

    編曲0

    リダクション/アレンジメント (1)

    動画0

    解説0

    楽譜0

    編曲0

    種々の作品 (2)

    《アリラン2002》

    作曲年:2002  総演奏時間:1分30秒 

    解説0

    楽譜0

    編曲0

    動画0

    解説0

    楽譜0

    編曲0

    ピアノ合奏曲 (5)

    バラード (1)

    動画0

    解説0

    楽譜0

    編曲0

    組曲 (1)

    舞踊組曲

    作曲年:1954 

    動画0

    解説0

    楽譜0

    編曲0

    変奏曲 (1)

    動画0

    解説0

    楽譜0

    編曲0

    リダクション/アレンジメント (1)

    動画0

    解説0

    楽譜0

    編曲0

    種々の作品 (10)

    ブランキ

    作曲年:1966 

    動画0

    解説0

    楽譜0

    編曲0

    ちんぬくじゅーしー

    作曲年:1981 

    動画0

    解説0

    楽譜0

    編曲0

    動画0

    解説0

    楽譜0

    編曲0

    アルレッキーノ

    作曲年:1984  総演奏時間:11分40秒 

    動画0

    解説0

    楽譜0

    編曲0

    鳥たちの八月

    作曲年:1984 

    動画0

    解説0

    楽譜0

    編曲0

    カメレオン

    作曲年:1986 

    動画0

    解説0

    楽譜0

    編曲0

    動画0

    解説0

    楽譜0

    編曲0

    カタログ10

    作曲年:1989 

    動画0

    解説0

    楽譜0

    編曲0

    動画0

    解説0

    楽譜0

    編曲0

    四都

    作曲年:2000 

    動画0

    解説0

    楽譜0

    編曲0

    室内楽 (3)

    ソナタ (1)

    リダクション/アレンジメント (3)

    ”七つの子”変奏曲

    総演奏時間:3分20秒 

    解説0

    楽譜0

    編曲0

    解説0

    楽譜0

    編曲0

    解説0

    楽譜0

    編曲0

    その他 (2)

    ソナタ (1)

    教則本 (1)