close
ホーム > 柴田 南雄 > ピアノのためのインプロヴィゼーション 第1 No.20

柴田 南雄 : ピアノのためのインプロヴィゼーション 第1 No.20

Shibata, Minao : Improvisation I No. 20

作品概要

楽曲ID:374
作曲年:1957年 
楽器編成:ピアノ独奏曲 
ジャンル:性格小品
著作権:保護期間中

解説 (2)

解説 : 仲辻 真帆 (636 文字)

更新日:2018年4月20日
[開く]

柴田南雄は、曲名に「インプロヴィゼーション」を冠する作品を複数遺している。 「作品番 号20」が付されたこのピアノ独奏曲は、1957 年に作曲・初演された。柴田によると、 「気楽 な気分の小曲」で、 題名は「音列の自由な即興」 の意味である。

強弱や打弦速度も含め、和音の鳴らし方がこの作品の性格を決定づける。柴田は、「ピアニ ストの個性的な音色」について、その所在を和音の音色に見出している。 「ハンマーが4.8セ ンチの空間を跳ね上がる通過速度、打弦の瞬間のエネルギーが、たとえば6音の和音(かりに左右両手で3個ずつとして)の各音ごとに微妙にちがう、そのちがい方がピアニストの音色の差と なってあらわれる」と述べている( 『音楽の理解』 、 青土社、1978年、183頁)。

《ピアノのためのインプロヴィゼーション第 1》の楽譜は、『世界大音楽全集 器楽篇 第 60巻 日本ピアノ名曲集2』(音楽之友社、1960 年)に収められている。

Lento(♪=ca56)で始まるが、速度を幾度も変更しながら最後はMolto vivace(♪= ca392)に至る。多彩な表情が特徴的で、例えば同じスタッカートにしても、ppのささめくようなスタッカートもあれば、屹然とした跳ねる音もあり、また、単音のテヌート・スタッカー トもある。様々な音色を楽しむと同時に、この作品では、休符をどう扱うかも重要となる。休符をうたうことができれば、この曲をダイナミックに躍動させられるであろう。

執筆者: 仲辻 真帆

About work(s) : 仲辻 真帆 (1431 文字)

更新日:2018年4月20日
[開く]

Minao Shibata left some works called ‘improvisation’. Among others, this piano solo piece, given the work number 20, was composed and played for the first time in 1957. Shibata mentioned this work is an easygoing short piece and the title means free improvisation of serialism.

How its harmony sounds, along with dynamics and string striking speed, decide the character of this piece. Shibata found that individual tone of sounds each pianist creates lays in a tone color of the chords. He said, the passage speed of hammer leaped up into the space in 4.8cm and the energy of the instantaneous string beating, both make the sound different each time. For example, the difference six chords (suppose that three keys are played in each hand) make can present the difference of the sound performed by each pianist.

The score for “Improvisation No. 1 for piano” was included in “the World Music Collection, Instrumental music section, Vol. 60”. This piece starts at Lento and changes its speed many times and end at molto Vivace.

This piece is characterized by various musical expression, for instance, staccatos like a whisper in ‘pp’ and lofty jumping staccatos and a single tenuto staccato, even though these are all the staccatos, it has so much of variety. We can enjoy the various tones in this piece, and if you pay attention to the treatment of the rest in a songful way, you will be able to perform this piece in a lively way.

執筆者: 仲辻 真帆
現在視聴できる動画はありません。  

楽譜

楽譜一覧 (0)

現在楽譜は登録されておりません。