
解説:仲辻 真帆 (1327文字)
更新日:2018年4月19日
解説:仲辻 真帆 (1327文字)
美術と音楽に造詣が深く、日本におけるフランス音楽の旗手としても重要な作曲家が菅原明朗である。 1897(明治 30)年 3 月 20 日、兵庫の明石で生まれた。プロテスタント教会が経営する私立幼稚園に入園し、幼少期より讃美歌などの西洋音楽に親しむとともに、ジンタや蓄音機を通して音楽を愛好するようになった。1908 年、11 歳のときに明石メソジスト教会で洗礼を受ける。中学 2 年生まで兵庫で過ごし、1912 年、 京都府立第二中学校に転入。同校で吹奏楽を指導していた陸軍軍楽隊の小畠賢八郎から楽器の演奏法やソルフェージュ、和声学などを学ぶ。 音楽評論家の野村光一は中学時代からの友人 で、野村の誘いによって大沼の私塾や太田黒元雄のサロンに参加するようになった。1914 年から川端画学校で藤島武二に師事し、洋画を学ぶ。1918 年、シンフォニア・マンドリニ・オ ルケストラ(OST、後にオルケストラ・シンフォニカ・ タケヰと改名)に入り、以後マンドリン曲の演奏、 指揮、編曲、作曲を手がける。 1919 年には奈良の高畑に移住。奈良では作曲や音楽書の翻訳を行うとともに、仏教美術関連の仕事に従事するようになり、作家の志賀直哉、画家の曽宮一念、東大寺別当の清水公照、 写真家の小川晴暢といった多彩な人々と交誼を 結んだ。1922 年から 3 年間、同志社大学マン ドリンクラブの講師を務める。1926 年、東京に転居。1930 年には、帝国音楽学校の教授となったほか、「新興作曲家連盟」の発起人として名を連ねた。1935 年、「楽団創生」の結成に携わる。また、同年より 7 年間、ビクターの顧問を務めた。1938 年、東宝の映画『藤十郎の恋』 (山本嘉次郎監督、長谷川一夫主演)の音楽を担当。 太平洋戦争後は、作曲活動を継続的に行うと同時に、小学校・中学校・高等学校の教員に対する音楽講習会を開催する。1963 年、プロテ スタントからカトリックへ改宗。1967 年に初めて渡欧し、以後イタリアを度々訪れている。 1980 年には、ローマ法王ヨハネ・パウロ 2 世への献呈作品《日本の殉教者のためのレクイエム》を作曲し、90 歳を超えてなお、作曲や指揮を継続して行っていたが、1988 年 4 月 2 日、 91 歳で逝去した。 著書に『管弦楽法』(1933 年)、共著に『楽器図説』(同年)、訳書に『和声学要義』(R. コルサ コフ原著、1931 年)があり、これらはいずれも多 くの作曲家が活用してきた。また、ピアノの演奏者が和声法を修得できるよう企図して『ピアノのための和声』(1964 年)も刊行した。 菅原明朗の主要作品として、ピアノ曲《白鳳 之歌》(〈〉、〈和琴〉、〈水煙〉、1931~33 年)、オペラ《葛 飾情話》(1938 年)、《交響写景明石海峡》(1939 年)、《交響的作品イタリア》(1968 年)などが挙げられる。他に、宮城道雄と共作した《神仙 調協奏曲》などもある。 菅原の作品には、近代フランス印象派の潮流を見出すことができる。日本和声の理論づけに は否定的な姿勢をとったが、日本の伝統的な音階の使用も随所に散見される。
About composer : 仲辻 真帆
(4229 文字)
更新日:2018年4月19日
[開く]
About composer : 仲辻 真帆 (4229 文字)
A composer who had a great knowledge of fine arts and music and was important as a standard-bearer of French music in Japan was Meirou Sugahara.
Sugahara was born on March 20 in 1897 in Akashi (Hyōgō prefecture). He was enrolled in a kindergarten managed by a Protestant church and was thereby close to Christian hymns and Western music from an early age. He loved listening to music at live performances conducted by private orchestras (jinta) as well as through grammaphone records. In 1908, at the age of 11, he was baptized at Akashi Methodist Church. He stayed in Hyōgo until the second year of junior high school in 1912 where he was transferred to Kyōto Prefectural Second Junior High School. Kenpachirō Kobatake, who was a member of a military band, guided a brass band at the junior high school and Sugahara studied instrumentation, solfege, and the laws of harmony from him. The music critic, Kōichi Nomura, was a friend of Sugahara from the junior high school days and upon his invitation Sugahara joined the private classes of Satoru Ōnuma as well as a salon managed by Motoo Ōtaguro. From 1914, Sugahara studied Western painting under Takeji Fujishima at Kawabata Gagakkō (Kawabata Painting School). He participated in the Sinfonia Mandolini Orchestra (later changed to Orchestra Sinfonica Takei, OST) in 1918, and began thereafter to perform, conduct, arrange and compose mandolin music.
In 1919, Sugahara moved to Takabatake in Nara prefecture. While he continued to compose music and translate music books, he also began to work in connection with Buddhist art and gained a cordial relationship with various people such as the novelist Naoya Shiga, the painter Ichinen Somiya, Tōdaiji temple’s administrator Kōshō Shimizu, and the photographer Seiyō Ogawa. Sugahara moreover served as a lecturer of the mandolin club at Dōshisha University for 3 years from 1922. He moved to Tokyo in 1926, and in 1930 he became the professor of Teikoku Ongaku Gakkō (Imperial Music School). In the same year, Sugahara became one the founders of ‘Shinkō Sakkyokuka Renmei (New Composer’s Confederation)’. Sugahara also took part in the organization of ‘Gakudan Sōsei (Formation of Musical World)’ in 1935. From 1935-1942, Sugahara furthermore worked as an adviser for the record company Victor, and he was in charge of composing the music for the Tōho movie “Tōjūrō no Koi (Tōjūrō’s Love)”, directed by Kajirō Yamamoto and with Kazuo Hasegawa starring as the lead actor, in 1938.
After the Pacific War, Sugahara continued to compose and taught classes aimed for elementary school, junior high school, and high school music teachers. In 1963, he converted from Protestantism to Catholicism. Sugahara’s first visit to Europe was in 1967, and he would often return to Italy after this initial trip. He composed the piece “Requiem for Martyrs in Japan” which was presented as a gift for the Pope J. Paul II in 1980. Sugahara continued to compose and conduct until he was more than 90 years old, but on April 2 in 1988 he passed away at the age of 91.
There are several books written, co-authored, and translated by Sugahara. These include “Kangengaku-hō (Orchestration)” (1933), “Gakki Zusetsu (Illustration of Musical Instruments)” (1933) as a co-author, and “Waseigaku-yōgi (The Essence of Harmonics)” (1931) as a translator, all of which have been read and used by many Japanese composers. Sugahara also published “Piano no tame no Wasei (Harmony for the Piano)” (1964) which teaches the laws of harmony to pianists.
The important pieces composed by Meirou Sugahara are as follows: the piano solo “Hakuhō no Uta (Song of the Hakuhō)” (1933), which consists of three pieces, ‘Rōkechi’, ‘Wagon’, and ‘Suien’, the operas “Katsushika Jōwa (Katsushika Affection)” (1938) and “Akashi-kaikyō (Akashi Cannel)” (1939) as well as the symphonic piece “Italy” (1968). Another key work is “Shinsen-chō Kyōsōkyoku (Concerto in Shinsen)” which is based on a collaboration with Michio Miyagi. Generally speaking, it is possible to detect a current of modern French Impressionism in Sugahara’s work. Although he refused to theorize about Japanese harmony, the scales of Japanese traditional music can also be found employed across his compositions.