作品概要
作曲年:1973年
楽器編成:ピアノ独奏曲
ジャンル:曲集・小品集
総演奏時間:17分14秒
著作権:保護期間中
解説 (2)
解説 : 丸山 瑶子
(438 文字)
更新日:2018年4月24日
[開く]
解説 : 丸山 瑶子 (438 文字)
ピアノ協奏曲の初演を務めた本荘玲子のために書かれたNHKからの委嘱作品。「シェーヌ」 とは「鎖」の意味で、三善によれば全体を結びつける「構造の因果」、作曲家自身を常に縛る「創作の内因」を示すらしい。
三善自身の説明によると、前奏曲全体は3部分から成り、前奏曲は4つのカテゴリーに属する。さらにそれぞれが「復帰、総合、照応の 鎖」を持つという。4曲の「小さな輪(シェーネット)」は個別に演奏されうるもので、シェーネットIVには「シェーヌCHAÎNES」のアナグラムが組み込まれている。このアナグラムはよくあるモチーフの音名の並びではなく、モチーフ とペダル音の組み合わせでできているのが面白い。
作曲家本人が上記の通り詳細な解説をしているところから、創作に際して非常に注意深く、 作品の内部構造を緻密に練り上げたと推察される。譜面に記入された細かな演奏指示なども、そうした意欲の現れではないだろうか。
参考:三善晃『遠方より無へ』東京:白水社、2002 年所収、p. 149.
About work(s) : 丸山 瑶子
(1004 文字)
更新日:2018年4月25日
[開く]
About work(s) : 丸山 瑶子 (1004 文字)
A commissioned work by Japan Broadcasting Corporation (NHK) written for Reiko Honsyo, the soloist of the premiere of the composer’s piano concerto. “Chaînes”, or “chains” in English, means, according to Miyoshi, “the structural causality” binding the whole and the internal cause always binding the composer himself.
Miyoshi explained the work as follows: the whole prelude consists of three parts belonging to four categories. Each has “the chain of return, synthesis and correspondence”. The four “chaînettes” can be performed separately. Chaînettes IV contains the anagram of ‘CHAÎNES’. It is interesting that this anagram consists not of the typical tone-series of a motive, but instead the combination of the motive and the note at the pedal point.
Such a detailed description by the composer himself indicates that he elaborated the structure in great detail, as well as with much care. The close performance markings may represent Miyoshi’s thoughtful and serious attitude in composing the work.