close
ホーム > 下総 皖一

下総 皖一 1898 - 1962 Shimofusa, Kanichi

title
  • 解説:仲辻 真帆 (654文字)

  • 更新日:2018年4月19日
  • 1898(明治 31)年 3 月 31 日、埼玉にて誕生した下總皖一は、作曲家・音楽教育者として日 本の楽壇で足跡をのこした。本名は下總覚三。

    埼玉師範学校を卒業した下總は、1917(大正 16)年に東京音楽学校甲種師範科へ入学する。 新潟、秋田、岩手、栃木など各地の師範学校で教員を務めた。1932(昭和 7)年からは文部省在外研究員としてドイツへ渡り、ベルリン芸術大学で学んだ。P. ヒンデミットに師事し、ドイ ツの和声法や対位法を修得。1934 年には帰国して東京音楽学校の助教授となり、8 年後には教授に就任した。太平洋戦争後も改組された東京藝術大学音楽学部作曲科で後進の指導にあた る。1962 年 7 月 8 日に 64 歳で逝去した。

    《花火》、《野菊》、《たなばたさま》といった唱歌の他、校歌も数多く手がけている。宮城道雄との合作による《壱越調箏協奏曲》(1937 年) の他、《三味線協奏曲》(1938 年)など日本の伝統楽器を用いた作品も発表した。下總は、唱歌 の作曲や和声づけを通して、音楽教育の領域に大きく貢献した。さらに、執筆活動も積極的に行い、『対位法』や『作曲法』など、音楽理論にかんする著書・訳書を多く出版している。中でも『和声学』は、基礎事項を明解に記した実践的な理論書で、多くの音楽家によって参照さ れてきた。また、下總が示した音階論は、音楽学者として著名な小泉文夫も注目していた。

    作曲とともに音楽の教育や研究においても、 後世にのこる基盤を形成した点で下總皖一は注目される。

    執筆者: 仲辻 真帆
    <続きを表示する>

    About composer : 仲辻 真帆 (1949 文字)

    更新日:2018年4月19日
    [開く]

    Kanichi Shimofusa, born in Saitama on March 31 in 1898, left his marks on the modern Japanese music world as a composer and as a music educator. His real name is Kakuzō Shimofusa.

    Shimofusa graduated from Saitama Normal School and entered a teacher course at Tokyo Ongaku Gakkō (Tokyo Academy of Music, now the Faculty of Music at Tokyo University of the Arts) in 1917. He subsequently worked as a teacher at various schools in areas such as Niigata, Akita, Iwate, and Tochigi. From 1932, he went to Germany as a researcher of the Ministry of Education where studied the German laws of harmony and counterpoint under P. Hindemith in Berlin. He returned to Japan in 1934 and became an assistant professor in Tokyo Academy of Music, and eight years later he took up the position of professor. After the Pacific War, he trained the younger generation of students at the newly reorganized Tokyo University of the Arts. He passed away at the age of 64 on July 8 in 1962.

    Shimofusa’s works include songs such as “Hanabi (Fireworks)”, “Nogiku (Wild Chrysanthemum)”, “Tanabata-sama” and various school songs. “Ichikotsu-chō Koto Kyōsōkyoku (Koto Concerto in Ichikotsu)” which was collaborated with Michio Miyagi and “Shamisen Kyōsōkyoku (Shamisen Concerto)” are two pieces which make use of traditional Japanese instruments. Shimofusa contributed to the field of music education by composing songs and writing harmonies. He also wrote many books about music theory such as “Taiihō (Counterpoint)” and “Sakkyoku-hō (the Way of Composition)”. Most important of all is the “Wasei-gaku (the Laws of Harmony)” which explains the basis of harmony and which has been an important reference to many Japanese musicians. The theory of music scale presented by Shimofusa attracted moreover the attention of the famous musicologist, Fumio Koizumi.

    In the fields of composition, music education, and music research, Kanichi Shimofusa can be seen as an influential figure.

    執筆者: 仲辻 真帆

    作品(2)

    ピアノ独奏曲 (1)

    種々の作品 (1)

    室内楽 (1)

    曲集・小品集 (1)