close
ホーム > 小林 秀雄 > 落葉松

小林 秀雄 : 落葉松

Kobayashi, Hideo : KARAMATSU

作品概要

楽曲ID:16148
楽器編成:ピアノ独奏曲 
ジャンル:★ 種々の作品 ★
著作権:保護期間中

解説 (2)

解説 : 仲辻 真帆 (490 文字)

更新日:2018年4月24日
[開く]

《落葉松》は、独唱、女声合唱、混声合唱など、様々な編成で広く愛唱されてきた。原曲はピア ノ伴奏付きの独唱曲で、野上彰の詩によって浅間高原や軽井沢の落葉松がうたわれる。ピアノ 用に編曲された《落葉松》は、人後に落ちない ピアノ愛を持つと自認していた小林秀雄が、「ピアニスティックな増幅により独奏曲としての装い」を与えた作品である。ピアノ編曲版でも小林の独特なリリシズムが活き、なおかつ原曲の もつ劇的な展開性をいっそう大きなものとしている。

ヘ長調、4分の4拍子、69小節のピアノ独奏曲《落葉松》。音型や和音は声楽曲の《落葉松》とほぼ同じで、低音部の4分音符に支えられながら高音部が3連符を鳴らし続ける。ただし、2度目のニ短調移調時に、ピアノ曲ではアルペッジョを含む高音の和音の響きや低音のオクターヴ音が加わり、より強く熱情がほとばしる。そのため、ヘ長調へ戻りpppで主旋律が奏されたときには、最高潮の余波が残り強弱や動 静のコントラストが際立つことになる。 ヘ長調およびニ短調の主要和音や連符が多用されている《落葉松》は、的確なペダルの使用 と好適な速度による演奏が求められる。

執筆者: 仲辻 真帆

About work(s) : 仲辻 真帆 (1525 文字)

更新日:2018年4月24日
[開く]

“Karamatsu (Larch)” has been sung by many people in various arrangements such as solo voice, female choir and mixed choir. The original version is for solo voice and piano and the poetry, which is written by Akira Nogami, sings of the larch forests of Asama Heights and Karuizawa (Nagano Prefecture). Kobayashi, who himself confessed his great love for the piano, also arranged “Karamatsu” for piano solo and described the piece as ‘clothed in a solo performance of amplified pianism’. Kobayashi’s characteristic lyricism can be found fully alive in this piano version and the dramatic unfolding of the original composition can be felt even greater.

“Karamatsu” for piano solo is written in F major and in four-four time and lasts sixty-nine bars. The tonal structures and harmony used are nearly identical to the vocal version, and the high-pitched area also continues to ring with triplets while the lower register supports with quarter notes. However, in the second transposition to D minor, the echo of harmonies and arpeggios of the upper register as well as the octave sounds of the lower register are added to the piano solo version and a more powerful sense of passion gushes forth. Hence, when the main melody played at pianississimo returns to F major, the contrasts of dynamics and movement stand out in the remaining aftermath of the climax.

When performing “Karamatsu”, which often employs the main chords of F major and D minor, it is desirable to make use of the pedals precisely and perform in a suitable speed.

執筆者: 仲辻 真帆

楽章等 (1)

動画0

解説0

楽譜0

編曲0

現在視聴できる動画はありません。  

楽譜

楽譜一覧 (0)

現在楽譜は登録されておりません。