
解説:仲辻 真帆 (1161文字)
更新日:2018年4月20日
解説:仲辻 真帆 (1161文字)
作曲家、指揮者として特に合唱領域で活躍した髙田三郎。器楽曲の他、典礼聖歌の作曲も多 く手がけた。
1913(大正2)年12月18日に名古屋で生まれた髙田三郎は、音楽が身近にある環境に身を置いて育った。当時珍しかった蓄音機が自宅に あり、レコードを聴く機会に恵まれた他、父は 宝生流の謡曲を嗜み、母は生田流の箏曲を日々練習していた。尺八を弾く長兄、民謡や琵琶を愛好する友人たちと共に小学生時代を送る。中学生になると、兄妹が習い始めたピアノを、自身も演奏するようになった。また、自宅の近くには教会があり、 早くから讃美歌にも親しんだ。
1932年、武蔵野音楽学校(現在の武蔵野音楽大学)師範科に入学。呉泰次郎から和声の手ほどきを受ける。続いて東京音楽学校本科作曲部 (現在の東京藝術大学音楽学部作曲科)で信時潔やK. プリングスハイムに師事し、1939年に同校を 卒業した。卒業作品の《八重奏曲》には、I. ストラヴィンスキーの影響が色濃く反映されてい る。東京音楽学校の研究科に進学した髙田は、 《山形民謡によるファンタジーと二重フーガ》 (のち《山形民謡によるバラード》に改題)を完成させ、 1941年に研究科を修了した。引き続きH. フェ ルマーやJ. ローゼンシュトックのもとで作曲や指揮法を学ぶが、空襲の激化に伴い長野へ転居。この間に《ピアノのための前奏曲集》を着想する。
太平洋戦争後に東京へ戻り、1946年からは武蔵野音楽学校で、1953年からは国立音楽大学で後進の指導にあたった。1948年、平尾貴四男、安部幸明、貴島清彦らと作曲家グループ 「地人会」を結成し、1955年までの同会での活動のなかで、《ヴァイオリンとピアノのための奏鳴曲》などを発表していく。1960年代以後は、NHKからの委嘱を受けて合唱作品を多く作曲するようになった。《わたしの願い》(1961 年)で高野喜久雄と初めて共作し、以後コンビを組んで作られた数々の名曲は、現在でも合唱団でレパートリーとして愛唱されている。とりわけ《水のいのち》は1964年に初演されて以来、様々な編成で歌い継がれてきた。宮沢賢治の詩によるカンタータ《無声慟哭》(1964年)や、 吉野弘の詩による混声合唱曲《心の四季》(1967 年)も力作で、初演時より聴衆へ感銘を与え続けている。1969年には《橋上の人》で芸術祭大賞を受賞。
カトリック信者として典礼聖歌も200曲以上作曲し、1992年にはローマ教皇ヨハネ・パウロ2世より聖シルベストロ騎士団長勲章を授与された。2000(平成12)年10月22日、帰天。 著書に『くいなは飛ばずに』(音楽之友社、1988 年)、『来し方』 (音楽之友社、1996年)、『ひたすらないのち』 (カワイ出版、2001年)などがある。
解説 : 須藤 英子
(234 文字)
更新日:2006年8月1日
[開く]
解説 : 須藤 英子 (234 文字)
名古屋生まれ。東京音楽学校(現東京芸術大学)にて作曲と指揮を学ぶ。プリングスハイム、グルリット、信時潔らに師事。当時より日本語のテクストや日本の旋律に注目し、それらを用いた創作を行う。戦後48年、平尾貴四男、安部幸明らと「地人会」を結成。歌曲、室内楽曲を発表する。その後、NHKからの委嘱を機に合唱作品に傾倒。《水のいのち》(64年)等、現在でも全国の合唱団でレパートリーとされる名曲を数多く残す。カトリック信者として、典礼聖歌も多数作曲。合唱指揮者としても活躍した。
About composer : 仲辻 真帆
(3681 文字)
更新日:2018年4月20日
[開く]
About composer : 仲辻 真帆 (3681 文字)
A person who was active as a composer and conductor was Saburō Takata. He composed many sacred songs for ceremonies as well as instrumental music.
Takata was born on December 18 in 1913, and he grew up in a good environment which was close
to music. In his home was a record player, which was a novelty in those days, so he was able to listen to various records. His father studied Noh chant of the Hōshō school and his mother practiced sōkyoku (koto music) every day. He spent his elementary school days surrounded by his brother who played
the shakuhachi and friends who was fond of folk songs and biwa music. His brother and sister started to learn the piano, and Takata also began to study piano when he was in junior high school. There was a church near his house, so Takata got close to Christian hymns in the early part of his life.
In 1932, Takata entered the teacher course at Musashino Ongaku Gakkō (Musashino Academy of Music) and he learned the basics of harmony from Taijirō Gō. He was a pupil of Nobutoki and K. Pringsheim at Tokyo Ongaku Gakkō (Tokyo Academy of Music, now the Faculty of Music at Tokyo University of the Arts) and Takata graduated from the academy in 1939. “Hachijūsōkyoku (Octet)” was a graduation work and written under the influence of I. Stravinsky. He proceeded to the graduate course at Tokyo Ongaku Gakkō and finished the course in 1941, completing “Yamagata-minyō niyoru Fantasy to Nijyū-fuga” (Fantasy and twofold Fugas based on folk songs of the Yamagata region, later changed to “Yamagata-minyō niyoru Ballade (Ballade based on Yamagata Folksongs)”). Takata continued to study composition and conducting under H. Fellmer and J. Rosenstock, but he was forced to move to Nagano prefecture because the airstrikes were becoming increasingly serious. He started to compose the “Preludes for Piano” during his stay in Nagano.
After the Pacific War, Takata returned to Tokyo and trained the younger generation at Musashino Ongaku Gakkō from 1946 and at Kunitachi Ongaku Daigaku (Kunitachi College of Music) from 1953. Takata organized a composition group ‘Chijinkai’ with Kishio Hirao, Kōmei Abe, and Kiyohiko Kijima in 1948, and he took active part in this group until 1955, performing works of his such as “Sonata for violin and piano”. In 1960, Takata began to compose works for choir at the request of NHK. The first collaboration with a poet, Kikuo Takano, was in “Watashi no Negai (My Wish)” in 1961, and many great pieces were subsequently written by Takata and Takano which are now in the repertoire of numerous choirs. “Mizu no Inochi (Life of Water)” has in particular been sung in various formations since it was performed for the first time in 1964. The piece “Kokoro no Shiki (Four Seasons of Mind)” for mixed choir, which put a poem by Hiroshi Yoshino to music, as well as the cantata “Musei Dōkoku (Silent Wailing)”, the poem of which was written by Kenji Miyazawa, are also exceptional works that have left a deep impression on audiences since their earliest performances. In 1969, Takata was awarded the grand prize of the National Arts Festival for his composition “Kyōjō no Hito (A Man on a Bridge)”.
As a Catholic, Takata contributed with more than 200 pieces of liturgical choral works written in the Japanese language and in 1992 he received the Pontifical Order of Pope St. Sylvester from the Pope, J. Paul II. Takata passed away on October 22 in 2000.
The books written by Takata include “Kuina ha tobazuni (Water Rail don’t fly)”, published by Ongaku No Tomo Sha in 1988, “Koshi kata (Days done by)”, published by Ongaku No Tomo Sha in 1996 and “Hitasura na Inochi (Fervently Life)”, published by Kawai Shuppan in 2001.
作品(8)
ピアノ独奏曲 (4)