Tamba, Akira 1932

Author: Hirano, Takatoshi
Last updated:April 24, 2018
Author: Hirano, Takatoshi
Akira Tanba (1932-), a composer and musicologist born in Yokohama and based in Paris. His grandfather was Keizo Tanba (1854-1927), a pharmacologist who served as a professor at Tokyo Imperial University. He grew up in a music-loving family, with his father enjoying Noh chanting as a hobby and his mother playing the violin while sitting on tatami mats, and became fascinated by composition. He graduated from Tokyo University of the Arts in 1957.
He considered the United States and France as study abroad destinations, but his teacher Tomojiro Ikenouchi recommended France, and he went to France as a French government scholarship student. He entered the Conservatoire National Supérieur de Musique de Paris, where he received a second prize in Tony Aubin's composition class in 1962 and a first prize the following year. In 1964, he received a first place in Olivier Messiaen's analysis class and a second prize the following year. Messiaen advised Tanba that he must master either serial technique or musique concrète; Tanba chose the latter and, with a letter of introduction from Messiaen, visited Pierre Schaeffer and joined the Groupe de Recherches Musicales (GRM) of the French National Radio (now Radio France) (Note 1). The national broadcaster significantly contributed to Tanba's establishment as a composer by publishing his scores and holding a concert titled “A Day of Akira Tanba” in 1979.
Furthermore, advised by musicologist Jacques Chailley and Messiaen, he began researching Japanese music at the Centre national de la recherche scientifique (CNRS) in France from 1967. The results were compiled into dissertations submitted to the University of Paris: “The Musical Structure of Noh” (1971) and “The Theory of Japanese Music from the 8th to the End of the 19th Century” (1986), earning him a Doctor of Musicology degree for the former and a Doctorat d'État for the latter. He served as a senior researcher (directeur de recherche) at CNRS and taught at the University of Paris and other institutions. He has published numerous writings on Japanese music, including commentaries for Radio France's ethnomusicological record series “Ocora.”
In his compositions, following Messiaen's emphasis on extracting principles by traversing musical heritage from all times and places, Tanba actively employed principles such as “Jo-Ha-Kyu” from Japanese music. He composed for various ensembles and has also dedicated himself to creating traditional Japanese music (hogaku) works, serving as music director for “Hogaku Seikai” since 2002. His magnum opus, the music drama Shiramine, composed over eight years from 2000 and requiring approximately two and a half hours for performance, premiered in Japan in 2014. His wife is Irène Metz, a linguist specializing in Oriental languages.
(Note 1) According to Répertoire acousmatique: 1948-1980 / INA-GRM, a catalog of works by the Groupe de Recherches Musicales published by the Institut national de l’audiovisuel (INA) in 1980, Tanba created six works with the group between 1964 and 1966. It is presumed that other collaboratively created works also exist.
Author : Hirano, Takatoshi
Last Updated: April 24, 2018
[Open]
Author : Hirano, Takatoshi
作曲家、音楽学者。横浜生まれ、パリ在住(1932年-)。祖父の丹波敬三(1854-1927)は東京大学薬学部の教授であった。父は謡(能の歌唱部分)を好み、母は畳の上でヴァイオリンを練習するような家庭で育った。このような環境が彼に作曲家としての道を志させ、東京藝術大学(Tokyo Geidai)を卒業した。
師である池内友次郎にアメリカかフランスへの留学を希望すると伝えたところ、池内はフランス行きを勧めた。フランス政府給費留学生としてパリ国立高等音楽院に入学。1962年にトニー・オーバン作曲科で第2位、1963年に第1位を獲得。その後、1964年にはオリヴィエ・メシアン分析科で第3位と第2位を得た。メシアンは学生のキャリアに配慮し、丹波にセリエル音楽か具体音楽のいずれかの技法を学ぶよう助言した。丹波は後者を選択。メシアンがピエール・シェフェールに宛てた推薦状を携え、ORTF(現在のラジオ・フランス)のGRM(音楽研究グループ)に入所した。ORTFは彼の作品を出版し、1979年には「丹波明の日」と題するコンサートを企画するなど、丹波の評価に貢献した。
また、メシアンとフランスの主要な音楽学者ジャック・シャイエの助言に従い、フランス国立科学研究センター(CNRS)で日本の伝統音楽の研究を開始した。パリ大学に提出された彼の論文『能の音楽構造』と
『8世紀から19世紀末までの日本の音楽理論』により、1971年に音楽学博士号を、1986年には国家博士号を取得した。CNRSの研究ディレクター(directeur de recherche)として、丹波はしばしばパリ大学で教鞭をとった。ラジオ・フランスから出版されたCDコレクション「オコラ」のライナーノーツなど、日本の音楽に関する多数のエッセイを執筆している。
彼の作品では、「序破急」といった日本の伝統音楽の概念に基づく技法が用いられている。この姿勢は、あらゆる種類の音楽から体系を導き出すことを重視したメシアンから受け継いだものである。日本の伝統楽器を含む様々な楽器のために作曲している。2002年からは「邦楽聖会」の音楽監督を務める。約2時間半に及ぶ彼のオペラ、白峯(2000-08年)は、2014年に日本で初演された。東洋言語を専門とする言語学者イレーヌ・メッツと結婚している。