close
Home > Chopin, Frederic > PolonaiseNo.10 f-moll

Chopin, Frederic : PolonaiseNo.10 f-moll Op.71-3

Work Overview

Music ID : 23165
Instrumentation:Piano Solo 
Genre:polonaise
Total Playing Time:10 min 00 sec
Copyright:Public Domain
Additional Notes:ポロネーズ番号はパデレフスキ版による。※参考:各種番号一覧

Commentary (1)

Author : Tsukada, Hanae

Last Updated: April 1, 2010
[Open]
Note: This article is automatically translated from the original Japanese text. The author of the original work did not supervise this translation.

Composition: Op.71-1: 1824-25 (with various theories suggesting 1817, 1827, or 1828); Op.71-2: 1828; Op.71-3: 1828-29

Publication: Published in 1855 in Paris (Publisher: Jos. Meissonnier) and Berlin (Publisher: A. M. Schlesinger). Only Op.71-2 was published around 1853 in Zhytomyr, Ukraine (Publisher: Chzaszcz).

These three polonaises were published posthumously by Julian Fontana, a close friend of the composer. Op.71-1 and 2, in particular, are considered masterpieces among the early polonaises written during his Warsaw period.

Op.71-1 in D minor (WN11)

In 1822, Chopin received piano lessons from Wilhelm Wacław Würfel, who was known as a renowned pianist. Under Würfel, he studied virtuoso works by composers such as Hummel and absorbed their idiom. This polonaise, similar to the earlier Polonaise in G-sharp minor, is a brilliant work demanding advanced technique. It also exhibits elements that evoke the heroic character of his mature polonaises, such as unison passages that create a majestic atmosphere and the superimposition of phrases that increases momentum.

It is in compound ternary form. The overall structure is broadly divided into A (measures 1-37) - B (measures 38-83) - A (measures 1-37), with each of these sections further consisting of three parts. The keys are D minor, A major, D minor for the A section, and D major for the B section.

Op.71-2 in B-flat major (WN15)

Chopin enrolled in the Warsaw Conservatory in the autumn of 1826. Prior to this, Chopin had been receiving private composition lessons from Elsner, the director of the Conservatory, but he formally began serious composition studies under Elsner by enrolling in the

複合三部形式。全体は大きくA(1-51小節)-B(52-103小節)-A(1-51小節)に区分でき、各部分がさらに三部分に分かれる。調性は、A部分がB-dur、c-moll、B-dur、B部分がg-mollである。

◆Op.71-3 f-moll (WN12)

ショパンは1829年の夏を、当時プロイセン領となっていたアントニンで過ごしている。その地方の大貴族であったアントニ・ラジヴィウ公爵の招きで、離宮に滞在したのである。公爵はすぐれた音楽家でもあり、ショパンは公爵のためにチェロとピアノのための作品(Op.3)を書いている。令嬢のエリザは、このへ短調ポロネーズを大変気に入り、この曲を弾くように1日に何度もショパンに懇願したというエピソードが残っている。

構造は複合三部形式。全体はA(1-72小節)-B(73-98小節)-A(1-72小節)に分かれ、各部分はさらに三部に区分できる。Aの部分はf-moll、As-dur、f-moll、Bの部分はAs-durになっている。(*小節数はエキエル版に基づく。)

なお、フォンタナが出版したものは初期の自筆譜に基づくバージョンである。エキエル版やヘンレ版には、ショパンの清書譜に基づく版と、フォンタナ版の両方が含まれている。

Writer: Tsukada, Hanae
No videos available currently.  

Sheet Music