Chopin, Frederic : PolonaiseNo.9 B-Dur Op.71-2
Work Overview
Genre:polonaise
Total Playing Time:9 min 30 sec
Copyright:Public Domain
Additional Notes:ポロネーズ番号はパデレフスキ版による。
Commentary (1)
Author : Tsukada, Hanae
Last Updated: April 1, 2010
[Open]
Author : Tsukada, Hanae
Composition: Op. 71-1: 1824-25 (various theories exist for 1817, 1827, 1828); Op. 71-2: 1828; Op. 71-3: 1828-29
Publication: Published in 1855 in Paris (Publisher: Jos. Meissonnier) and Berlin (Publisher: A. M. Schlesinger). Only Op. 71-2 was published around 1853 in Zhytomyr, Ukraine (Publisher: Chzaszcz).
These three polonaises were published posthumously by Julian Fontana, a close friend of the composer. Op. 71-1 and 2, in particular, are considered masterpieces among the early polonaises written during his Warsaw period.
Op. 71-1 in D minor (WN11)
Chopin received piano lessons in 1822 from Wilhelm Wacław Würfel, who was known as a leading pianist. Under him, Chopin studied virtuoso works by composers such as Hummel and absorbed their idiom. This polonaise, like the earlier Polonaise in G-sharp minor, is a brilliant work demanding advanced technique. It also exhibits elements that suggest the heroic character of his mature polonaises, such as unison passages that create a majestic atmosphere and a layering of phrases that increases forward momentum.
It is in compound ternary form. The overall structure is broadly divided into A (measures 1-37) - B (measures 38-83) - A (measures 1-37), with each of these sections consisting of three parts. The keys are D minor, A major, D minor for the A section, and D major for the B section.
Op. 71-2 in B-flat major (WN15)
Chopin entered the Warsaw Conservatory in the autumn of 1826. Although he had previously received private composition lessons from Elsner, the director of the Conservatory, he formally enrolled in the「音楽理論、和声学および作曲法」の学科に入学して、彼のもとで本格的な作曲の勉強を開始したのである。そこでショパンは、持ち前の美しい旋律や和音、そしてヴィルトゥオーソ的な華々しい演奏効果などの音楽要素を、論理性をもって構造化することを学習した。この作品では、装飾が単なる名人芸のためではなく、前進する力を生み出すために用いられている。堂々とした雰囲気と、拡大された形式は、後の円熟期のポロネーズを予感させるものである。
複合三部形式。全体は大きくA(1-51小節)-B(52-103小節)-A(1-51小節)に区分でき、各部分がさらに三部分に分かれる。調性は、A部分がB-dur、c-moll、B-dur、B部分がg-mollである。
Op.71-3 f-moll (WN12)
ショパンは1829年の夏を、当時プロイセン領となっていたアントニンで過ごしている。その地方の大貴族であったアントニ・ラジヴィウ公爵の招きで、離宮に滞在したのである。公爵はすぐれた音楽家でもあり、ショパンは公爵のためにチェロとピアノのための作品(Op.3)を書いている。令嬢のエリザは、このへ短調ポロネーズを大変気に入り、この曲を弾くように1日に何度もショパンに懇願したというエピソードが残っている。
構造は複合三部形式。全体はA(1-72小節)-B(73-98小節)-A(1-72小節)に分かれ、各部分はさらに三部に区分できる。Aの部分はf-moll、As-dur、f-moll、Bの部分はAs-durになっている。(*小節数はエキエル版に基づく。)
なお、フォンタナが出版したものは初期の自筆譜に基づくバージョンである。エキエル版やヘンレ版には、ショパンの清書譜に基づく版と、フォンタナ版の両方が含まれている。